Agama sangat menggalakkan perkembangan ilmu bagi
tujuan manfaat kepada manusia. Pengetahuan sains perubatan moden adalah
anugerah Allah yang memberi ilham kepada manusia. Sebenarnya perkembangan sains
perubatan adalah salah satu petunjuk kebesaran Allah. Maka mendalami ilmu sains
tidak bercanggah dengan agama. Malahan perkembangan sains perubatan moden yang
ada pada hari ini sebahagiannya dicetuskan oleh sarjana-sarjana terkemuka yang
beragama Islam pada masa dahulu seperti Ibnu Sina, Ibnu Rusy, Al-Razi, Ak-Zahrawi
dan lain-lain. Mereka dikagumi oleh semua sarjanawan termasuk sarjana-sarjana
Barat. Seorang pakar matematik Mesir beragama Islam, Al-Hasan Ibn Al-Hatym yang hidup lebih 1000 tahun yang lalu dikatakan pencetus idea kaedah saintifik yang ada pada hari ini. Saya yakin jika mereka masih hidup, mereka tentu akan berbangga dengan
perkembangan teknologi perubatan moden pada hari ini.
Perkembangan dan amalan sains
perubatan moden telah terbukti meningkatkan mutu kesihatan dan memanjangkan
hayat manusia. Banyak jenis penyakit telah dapat dicegah dan dirawat berbanding
dengan masa lampau. Purata jangkahayat manusia juga telah meningkat dari masa
ke semasa. Perubatan moden hari ini seiring dengan kemajuan sains fizik contohnya yang
menjadi ilmu asas di dalam menghasilkan alat2 elektronik dan pengangkutan yang
kita gunakan setiap hari. Mengapa menafikan hasil penciptaan ilmu sains
perubatan tapi pada waktu yang sama menerima hasil penciptaan disiplin sains
yang lain.
PSEUDOSAINS ("pseudosciences") adalah kepercayaan dan amalan yang disalah-anggap sebagai saintifik tetapi sebenarnya tidak mematuhi disiplin ilmu sains moden. Perkataan sains meliputi sains biologi/perubatan, sains fizik, sains sosial dan lain-lain, maka perkataan pseudosains ini melibatkan semua bidang-bidang sains yang tersebut. PSEUDOPERUBATAN ("pseudomedicine') pula iaitu
amalan perubatan berasaskan kepada pseudosains yang mewakili sains biologi/perubatan. Ada yang menggelarkan
produk pseudoperubatan dengan gelaran produk s**pah. Sains dan perubatan moden
menggunakan kaedah amalan berdasarkan bukti kajian saintifik ("scientific
evidences") yang sangat menitikberat aspek ketepatan fakta dan
keberkesanan terhadap manusia, manakala pseudosains pula banyak menggunakan
andaian dan tidak memerlukan bukti kajian saintifik. Pseudosains menggunakan
konsep yang bersifat subjektif, berbeza dengan sains moden yang menggunakan
bukti objektif untuk menerangkan bagaimana sesuatu perkara itu terjadi. Sesuatu
yang bersifat subjektif tentu sekali lebih terdedah kepada kesilapan dan berat
sebelah (bias). Kesalahan terbesar pseudosains adalah membuat kesimpulan
terlebih dahulu sebelum dibuktikan benar. Melalui kesimpulan yang telah
ditetapkan, mereka akan mencari apa sahaja bukti ataupun alasan untuk
membenarkan kesimpulan tersebut. Tidak hairanlah jika mereka seringkali
menggunakan testimoni ataupun hasil kajian2 kecil dan kajian awal untuk
menegakkan hujah mereka. Idea yang dibawa oleh pengamal pseudosains adalah
rigid dan tidak boleh dikritik. Kritikan yang diterima akan dianggap mereka
sebagai satu ancaman, jadi tidak hairanlah jika mereka akan
mengeluarkan pelbagai bentuk teori konspirasi seperti konspirasi syarikat
farmaseutikal, konspirasi pihak berkuasa, konspirasi Yahudi, konspirasi
illuminati dan banyak lagi. Hasil dapatan pengamal pseudosains juga tidak dapat
diulang ataupun dihasilkan semula ("unreproducible") kerana
dapatan itu hanya kebetulan dan tidak ada hubungan antara sebab dan akibat
("causal relationship"). Disebabkan oleh ciri-ciri pseudosains yang
saya nyatakan di atas, maka pengamalnya bebas untuk mendakwa apa sahaja
kemujaraban produk mereka sehingga satu jenis produk boleh merawat banyak jenis
penyakit. Untuk mengetahui perbezaan antara sains dan pseudosains, baca tulisan saya di sini.
Banyak kepercayaan dan amalan pseudosains adalah diwarisi oleh pengamal perubatan zaman dahulu ketika sains moden belum berkembang. Apabila sains moden berkembang kepercayaan dan amalan yang bercanggah dengan sains moden itu masih dipegang oleh kelompok masyarakat tertentu hinggalah pada hari ini. Memandangkan manusia sangat mengharapkan untuk menjadi sihat dan sanggup berbelanja untuk tujuan tersebut, maka bidang perubatan samada perubatan alternatif ataupun perubatan moden telah menjadi satu bidang perniagaan yang sangat menguntungkan. Perubatan yang berasaskan kepada pseudosains telah menjadi salah satu bidang perniagaan dan sumber pendapatan yang lumayan, tidak hairanlah mengapa ia telah menjadi rebutan banyak pihak yang berlainan latarbelakang.
Pada hari ini berlaku pertembungan di antara sains perubatan sebenar (saya namakan sains perubatan moden) dengan pseudosains/pseudoperubatan. Di dalam kancah
pertembungan perubatan moden dan pseudosains, muncul pengamal perubatan moden yang
berpaling arah seolah-olah menyokong golongan pseudosains. Mereka menjadi
begini mungkin salah satu sebabnya adalah gagal menepis tarikan kuat yang berupa keuntungan wang
ringgit. Tidak dapat dinafikan produk pseudosains menjanjikan keuntungan yang
lebih besar kerana modal yang jauh lebih kecil berbanding dengan produk yang
perlu menjalani kajian saintifik serta regulasi yang ketat dilalui oleh ubat2an
moden. Walaupun pengamal perubatan moden yang berpaling arah ini nampak
seperti menyokong pseudosains tetapi di dalam hati kecil mereka, saya yakin
masih berpegang dengan prinsip sains moden dan ini boleh dilihat daripada gaya
mereka bercakap ataupun menulis mengenai sains dan perubatan. Saya percaya,
jika ahli keluarga mereka sendiri yang sakit, mereka akan mencari kaedah
perubatan moden.
Satu lagi golongan yang tidak melepaskan peluang
mencari pengaruh dan keuntungan daripada produk-produk pseudosains ini adalah
individu2 yang memiliki gelaran terutamanya gelaran Dr. Kepada masyarakat awam
gelaran Dr itu semuanya sama sahaja sedangkan gelaran Dr ini boleh juga dimiliki oleh individu yang memiliki ijazah doktor falsafah PHD yang tidak ada kena mengena dengan perubatan. Mereka ini mungkin mempunyai pengetahuan ilmu
sains tetapi hanya pada peringkat asas ataupun jika peringkat lanjut hanya
melibatkan ilmu-ilmu sains khusus seperti fisiologi, biokemia dan lain-lain
yang cabangnya berbeza dengan sains perubatan. Ada juga yang mempelajari ilmu
tumbuh2an, sains fizik,psikologi,haiwan, pertanian dan lain-lain. Banyak lagi bidang2 yang boleh digunakan untuk
mendapat gelaran Dr. Di samping ijazah PHD yang sah, terdapat lambakan pemegang PHD yang memiliki sijil ini melalui jalan pintas yang diperolehi daripada institusi2 yang tidak diiktiraf terutama yang menjalankan operasi mereka di atas talian. Bidang pengajian pseudosains
sendiri sudah lama diperkenalkan oleh institusi-institusi pengajian tertentu
sehingga pelajarnya boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat PHD, pendek kata
pada hari ini sudah terhasil ramai pemegang PHD di dalam bidang Pseudosains.
Dengan lambakan pemegang gelaran Dr yang ramai ini, muncul pelbagai produk
hasil ciptaan sendiri yang dikaitkan dengan nama mereka supaya ianya nampak
lebih gah dan hebat.
Pada waktu yang sama, dalam kalangan ahli agama sendiri,
terdapat pula yang berminat untuk mempelopori ilmu sains dan bercakap mengenai
sains. Disebabkan tidak ada perincian di dalam Quran dan Hadith, di dalam
banyak keadaan mereka mencipta sendiri fakta sains mengikut tahap kefahaman
mereka yang mereka fikir selari dengan maksud ayat ataupun hadith yang ditemui.
Disebabkan mereka bukan daripada aliran sains, maka mereka nampak sangat
janggal apabila bercakap tentang sains. Walau bagaimanapun disebabkan oleh
kefasihan bertutur dalam bahasa arab dan kepetahan membaca ayat alquran, mereka
sangat berpengaruh dan mempunyai pengikut yang ramai. Saya dapati terdapat juga
ahli agama yang menggunakan populariti untuk menjadi duta produk pseudosains.
Mungkin ada kalangan mereka ini terpedaya kerana dipergunakan oleh pengamal
pseudosains dan penjual produk.
Masyarakat hari ini sedang menyaksikan pertembungan di
antara pengamal perubatan moden yang kekal dengan prinsip mereka,
golongan-golongan pengamal perubatan moden yang berpaling tadah, pengamal
pseudosains yang menggunakan pelbagai strategi termasuk gelaran dan ahli agama
yang bercakap tentang sains mengikut kefahaman mereka. Selain daripada sains
yang dibawa oleh golongan pertama di atas, sains yang dibawa oleh golongan yang
lain itu saya namakan sebagai SAINS PERUBATAN CACAMERBA.
Sains perubatan cacamerba adalah cabaran yang besar
kepada Kementerian Kesihatan Malaysia kerana ianya memberi kesan ke atas tahap
kesedaran masyarakat tentang kaedah pencegahan dan rawatan penyakit yang betul.
Keujudan pseudosains ini menyebabkan masyarakat keliru dan seringkali tersalah
pilih sehingga lambat mendapatkan rawatan yang lebih berkesan. Mudarat paling
besar yang dibawa oleh produk2 pseudosains adalah apabila ianya didakwa boleh
merawat penyakit seperti penyakit jantung, buah pinggang, hati, kanser,
diabetes, stroke dan lain2 yang merupakan penyakit kronik yang serius. Akibat
dari memilih pseudoperubatan, pesakit lambat menerima rawatan yang lebih
berkesan. Ada juga yang berhenti menerima rawatan yang lebih berkesan untuk
mencuba produk pseudosains. Jika penyakit tersebut adalah kanser, akibat dari
lambat menerima rawatan kanser moden, kadar kematian pesakit lebih tinggi.
Tidak ada cara lain untuk menyelesaikan masalah ini selain daripada
menguatkuasakan undang-undang dan mendakwa pengamal-pengamal pseudoperubatan
yang mengelirukan orang ramai. Negara kita sememangnya sudah mempunyai peraturan produk kesihatan yang ketat dan ada
undang-undang yang boleh digunakan untuk mendakwa tetapi mungkin disebabkan
oleh kekurangan kakitangan maka penguatkuasaan tidak dapat dilakukan
sepenuhnya. Di samping itu pengeluar produk pseudoperubatan ini pula bijak
memanipulasikan perkataan pada label produk mereka dengan seolah2 tidak
mengaitkan produk dengan rawatan penyakit sehingga sukar didakwa
sedangkan perkataan itu telah dianggap untuk tujuan merawat penyakit oleh orang
awam. Pihak berkuasa perlu melihat semula peraturan2 yang sedia ada dan
memperbaikinya supaya pihak yang tidak bertanggungajawab ini tidak terlepas
daripada kesalahan mengelirukan masyarakat. Mereka juga mengelirukan masyarakat
melalui perkataan KELULUSAN KEMENTERIAN KESIHATAN kerana bagi masyarakat, lulus
oleh KKM itu adalah pengiktirafan KKM terhadap keberkesanan produk sedangkan
hakikatnya kelulusan itu hanya diberikan atas sebab ianya tidak mengandungi
bahan terlarang dan pencemaran. KKM tidak pernah mengiktiraf keberkesanan untuk
merawat penyakit ke atas mana-mana produk pseudoperubatan dan produk-produk
yang dilabelkan sebagai produk Traditional (T) dan Suplemen (N) apatah lagi
dalam kategori produk makanan.
Hasil pendapatan yang lumayan daripada perniagaan
produk pseudoperubatan ini membuat mereka mampu untuk menaja rancangan dan
iklan di media masa. Pihak media masa yang memerlukan dana pula tidak menolak
dan mengiklankan produk-produk mereka di samping menjemput penceramah2 yang
menyokong produk tersebut. Ini tentu sekali menyukarkan usaha kementerian
kesihatan untuk memberi kesedaran dan pengetahuan yang betul tentang kaedah
mencegah dan merawat penyakit. Media masa patut membantu pihak KKM untuk
meningkatkan kesedaran masyarakat ke arah amalan hidup sihat yang betul dan
kaedah rawatan yang tepat. Kesihatan adalah aset paling utama negara kerana
dengan kesihatan, peruntukan untuk mencegah dan merawat penyakit dapat
dikurangkan dan produktiviti negara dapat ditingkatkan.
Salah satu punca keujudan pseudosains adalah potensi
besar untuk dikomersialkan melalui produk pseudoperubatan yang didakwa boleh
merawat seribu satu jenis penyakit. Ada di antaranya bukan sahaja menjanjikan
keuntungan kepada pengeluar dan pengedar, tetapi juga kepada pengguna yang juga
bertindak sebagai jurujual. Pengeluar berjaya memerangkap pengguna dengan
perkataan "anda boleh sihat dan boleh kaya". Kurangnya asas ilmu sains
perubatan dalam kalangan masyarakat kita telah menjadikan mereka sasaran mudah
kepada penjual2 produk pseudoperubatan. Di samping itu, internet dan media
sosial telah memberi peluang kepada segala macam ilmu disebarkan sehingga sukar
untuk membezakan antara ilmu yang benar dengan ilmu yang sesat. Kaedah
pembelajaran sains perlu diperbaiki bagi meningkatkan minat masyarakat kepada
ilmu sains moden. Di samping itu setiap masyarakat perlu memainkan peranan
dengan memilih pakar rujuk yang betul dan menjauhi pengamal pseudosains dan
penjual produk pseudoperubatan. Keadaan ini sama seperti memilih alim ulamak
yang berwibawa sebagai sumber maklumat agama, bukan memilih pengamal ajaran
sesat dan agamawan yang menyeleweng.
Dato'Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Kementerian Kesihatan Malaysia
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Kementerian Kesihatan Malaysia
Medical Mythbusters Malaysia
No comments:
Post a Comment