Tuesday 3 August 2021

BAGAIMANA MENENTUKAN KEBERKESANAN SESUATU UBAT DARI PERSPEKTIF PERUBATAN MODEN


WA : Saya tak peduli , nak ambil juga IVM sebab ada pesakit yang ambil IVM, dia kata dia sembuh.

DR : Itu kita panggil testimoni Encik. Testimoni ini cuma pengalaman diri sendiri dan ia tidak diterima sebagai bukti yg kukuh. Kebanyakan pesakit Covid boleh sembuh dengan sendiri tanpa ambil apa2 ubat.


WA : Tapi ramai yang kata macam tu.

DR: Encik tahu dak berapa ramai yang ambil tapi tak berkesan atau penyakit bertambah teruk ? 


WA : Itu saya tak tahu sebab yang saya dengar semuanya bagus.

DR : Ya, itulah sebenarnya kedudukan testimoni, hanya yang bagus sahaja diwar2kan. Yang tak bagus dan semakin teruk org akan senyap sebab takut nanti org mengata dan malu. Lagipun ubat tu belum diluluskan. 

Satu lagi, disebabkan pesakit boleh sembuh sendiri terutama penyakit yang ringan, ada kemungkinan orang yang ambil IVM ini, kalau dia tak ambil IVM pun penyakit tu akan sembuh juga. Jadi sembuh itu berlaku secara kebetulan dan tidak ada kena mengena dengan IVM. Kalau dia ambil air kosong pun " berkesan".


WA : Jadi , macam mana nak tahu ubat itu betul2 berkesan?

DR: Di sinilah pentingnya melakukan kajian klinikal di mana dua kumpulan peserta akan dipilih secara rawak , satu kumpulan diberi ubat dan satu lagi diberikan plasebo, kemudian pengkaji akan bandingkan keputusan kedua2 kumpulan itu. Semua peserta tidak tahu apakah yang diberikan kepada mereka samada ubat ataupun plasebo kerana kedua2nya nampak sama. Kalau ubat itu betul2 berkesan tentu peserta2 yg ambil ubat mempunyai kadar sembuh yg lebih tinggi dari peserta yg ambil plasebo. 


WA : Plasebo tu apa?

DR: Plasebo adalah satu bahan yg nampak sama macam ubat yg dikaji tapi tidak mengandungi bahan aktif, selalunya hanya gula. Jadi kalau hasil kajian mendapati tidak ada perbezaan di antara kedua2 kumpulan, maka kesimpulanya ubat itu tak berkesan yakni sama macam tak makan ubat. Ada juga kajian yg mendapati ambil ubat itu lebih teruk kesannya dari plasebo, jadi ubat ini merbahaya.


WA : I see, baru faham sikit. Tapi kalau tak silap saya ramai juga doktor yg sokong IVM dan cakap ada byk kajian yang menyokong IVM.

DR: Kajian2 klinikal yg dilakukan tak semuanya berkualiti. Ada kajian yang nampak hebat tapi apabila dibuat penilaian terperinci didapati byk kelemahan dan penyelewengan data. 


WA: Begitu rupanya. Jadi penyelidik pun ada yang menipu dan ada kepentingan ?

DR: Tentu, mereka juga manusia.


WA: Tapi doktor, ada doktor sendiri yang kata dia berjaya merawat pesakit Covid dengan ubat IVM dan sembuh. Macam mana tu?

DR: Itu juga boleh dikategorikan sebagai testimoni ataupun case reports. Tahap kewibawaannya lebih kurang sama sahaja dengan testimoni pesakit, cuma kali ini testimoni doktor. Boleh jadi pesakit yang dirawat oleh beliau akan sembuh walaupun tidak mengambil apa2 ubat. Satu lagi, boleh jadi dia hanya memilih pesakit2 yang ringan ataupun yg memang akan sembuh. Ataupun bilangan pesakit tidak ramai dan maksud sembuh itu berbeza. Ada juga yang ada kepentingan ke atas ubat dan reputasi dirinya sendiri.Jadi dakwaan seperti ini terdedah kepada isu bias dan ada "conflict of interest".  Doktor yg beretika tidak akan menerima bukti yang bersandarkan pengalaman seperti ini.


WA : Faham, so kalau kita percaya dakwaan macam ni tak ada bezanya dengan dakwaan oleh bomoh yang kata sudah berjaya merawat beratus2 org pesakit. 

DR : Ya betul. Satu isu lagi adalah bagaimana penyakit itu disahkan. Kadang2 orang yg dirawat itu sebenarnya tidak sakit pun tapi dianggap pesakit, mungkin kaedah pengesahan yg tidak tepat ataupun perawat menggunakan kaedah lain. 


WA: Dan gejala yang pesakit tu alami boleh sembuh dengan sendiri. 

DR: Betul, maka sekali lagi perawat salah tafsir mengatakan ubat yg diberikan itulah yg sembuhkan pesakit.


WA: Sekarang saya faham sedikit sebanyak tentang bagaimana menentukan keberkesanan sesuatu ubat. Terima kasih banyak2 doktor.

DR : Sama2


Dato" Dr.Rushdan Noor

29hb Julai 2021

No comments:

Post a Comment