Thursday 26 August 2021

VAKSIN COVID-19 : PERLUKAH DOS TAMBAHAN ?

 

Setakat ini vaksin yang kita ambil di Malaysia masih berkesan sekurang2nya mengurangkan risiko gejala berat dan kematian. Ini tidak dapat disangkal, malahan kajian di luar negara pun melapurkan perkara yang sama. 




Lapuran lengkap di sini

Anda juga boleh melihat keberkesanan vaksin di negara kita dengan melayari laman web berikut : LAPURAN VAKSIN DAN COVID-19 KKM MALAYSIA

Kajian lanjut keberkesanan dan keselamatan vaksin mRNA Covid 19 juga mengesahkan yang vaksin ini berkesan lebih dari 90% selepas sekurang2nya 5 bulan vaksin diberikan. Boleh baca kertas kajian di pautan bawah:
KAJIAN VAKSIN COVID-19 

Walaupun kajian di beberapa buah negara menunjukkan bahawa terdapat tanda AWAL menurunnya keberkesanan vaksin, namun ianya tidak melibatkan pencegahan gejala berat dan kematian. Satu perkara lagi adalah tentang jenis kajian yang dilakukan itu bukan RCT tetapi kajian pemerhatian (observational study) yang boleh dipertikaikan. Banyak faktor cofounding yang sepatutnya dikaji sebelum keputusan muktamat boleh dibuat. Lagipun banyak faktor yang mempengaruhi keberkesanan vaksin termasuk juga sistem ketahanan badan seseorang, jenis vaksin, faktor genetik, geografi dll. Jadi kita tidak boleh terburu2 bila menilai hasil kajian negara lain.

Kita perlu ingat bahawa setakat ini belum ada kaedah ataupun kayu ukur yang tepat/standard untuk menentukan keberkesanan vaksin berdasarkan kepada UJIAN DARAH. Walaupun ada penurunan kandungan "neuralizing antibodies", namun ahli sains belum dapat memastikan apakah nilai ambang antibodi yang tepat untuk mengatakan samada vaksin itu berkesan ataupun tidak. 

Tindakan sistem imun kita sangat kompleks. Tambahan pula keberkesanan vaksin bukan sahaja bergantung kepada penghasilan antibodi, tetapi juga kepada satu lagi sistem yang sama penting dikenali sebagai "Cell mediated immunity" (CMI) yang melibatkan sel T. CMI mberi perlindungan yang lebih panjang. Tambahan pula kita mengukur antibodi dan bukan sel B yang menghasilkan antibodi. Sebahagian pakar imunologi percaya walaupun kandungan antibodi menurun, apabila terdedah kepada jangkitan, sel B memori masih mampu teransang dan menghasilkan antibodi pada tahap yang mencukupi. Dalam konteks jangkitan Covid-19, aspek ini tidak diukur jadi kesimpulan yang dibuat terhadap kekuatan sistem imun itu boleh dipertikaikan. Sebab itu pihak FDA masih berhati2 untuk meluluskan suntikan tambahan kepada semua orang.

Manalah tahu, mungkin rakyat Malaysia mempunyai sistem pertahanan yang lebih  baik dari penduduk negara lain. Setakat ini, data2 yang dibentangkan oleh KKM jelas mengesahkan keberkesanan vaksin ke atas rakyat Malaysia terutamanya di dalam mengurangkan gejala berat dan kematian akibat Covid-19. Malahan majoriti pesakit yang tidak bergejala dan gejala ringan pun dari kalangan yang TIDAK menerima vaksin.

Isu dos tambahan yang dilapurkan di luar negara adalah sebagai persediaan masa depan kerana berdasarkan kepada ciri2 yang ada pada virus Covid-19 yang boleh bermutasi dan menghasilkan varian yang lebih kuat. Perkara ini sudah dijangka dan keperluan kepada dos tambahan itu memang tidak dapat ditolak. Jika hendak dilaksanakan, mungkin didahulukan golongan yang mempunyai sistem pertahanan yang lemah seperti golongan yang berusia lebih 60 tahun, pesakit yang mengambil ubat2 yang menurunkan kekebalan tubuh badan, lain2 kategori individu yang mempunyai sistem pertahanan yang rendah dan frontliners.

Kepada orang awam, bertenang dan tidak tertekan dengan isu2 yang belum pasti atau separuh masak. WHO sendiri mempunyai pendirian yang sama (baca di pautan bawah). 

Tumpuan utama masa ini adalah untuk memastikan liputan vaksin dapat ditingkatkan yakni akses vaksin kepada orang ramai dapat diperluaskan termasuk golongan remaja di bawah 18 tahun dan imuniti berkelompok dapat dicapai secepat mungkin. 

Jika nanti kita diarahkan untuk mengambil dos tambahan, ambil sahaja, tidak ada masalah. Yang penting langkah2 pencegahan yang lain tidak ditinggalkan.

Kepada yang belum menerima vaksin pula, jangan risau dengan berita dos tambahan ini kerana jikapun anda termasuk dalam kategori yang memerlukan, masanya masih panjang, mungkin 6-9 bulan selepas dos kedua. Dapatkan dahulu 2 suntikan dos vaksin anda untuk perlindungan yang mencukupi. 

Keputusan untuk memberi dos tambahan sepatutnya dilihat sebagai petanda vaksin itu berkesan dan selamat. Mengapa saya kata begitu? Jika vaksin tidak berkesan, mengapa perlu dos tambahan, lebih baik dihentikan. Kalau tidak selamat, mengapa diteruskan pemberian vaksin. 

Sesiapa yang sudah menerima vaksin, bersyukurlah kerana masih ramai rakyat di negara ini dan di negara2 luar yang belum menerima vaksin. Malahan ada negara yang tidak cukup vaksin dan rakyatnya tidak mendapat akses vaksin seperti kita. Jadi kepada yang belum ambil vaksin, jangan fikir panjang dan jangan lepaskan peluang keemasan ini.

Dato' Dr Rushdan Noor

27hb Ogos 2021


Kenyataan WHO tentang dos tambahan (booster dos):

https://www.who.int/news/item/10-08-2021-interim-statement-on-covid-19-vaccine-booster-doses?fbclid=IwAR1bhj6T7e-fDEXXqfwRQOOxBGAWwKbj_Gh3wKnPXOUaB4RV-wy0PjgiA8Q


Ini adalah pendapat peribadi dan tidak mewakili mana2 institusi.

No comments:

Post a Comment