Tuesday 3 August 2021

BOLEH KE REBUSAN AIR KETAM RAWAT COVID-19



PiPi IM : Doktor, jiran saya dapat Covid-19, kategori 2, kuarantin di rumah. Dia minum rebusan air ketam. Sekarang dia dah sembuh. Betul ke rebusan air ketam boleh rawat Covid-19 ?

DR : Dakwaan macam ini kita panggil testimoni. Testimoni tak boleh dijadikan bukti keberkesanan. Covid-19 boleh pulih dengan sendiri tanpa rawatan. Kita tidak tahu samada jiran awak tu sembuh sebab minum air ketam ataupun kalau dia tak minum pun, Covid-19 boleh sembuh juga. Penat saya bercakap pasai tajuk ni.

PiPi IM : I see. Tapi kawan saya seorang tu kena Covid kategori 4, dia pun cakap macam tu, dia sembuh sebab minum air ketam.

DR: Dia masuk wad ke ?

PiPi IM : Ya, dia masuk ICU

DR: Kalau dia masuk ICU, masa bila yang dia minum air ketam ?

PiPi IM: Masa dia bersiap2 nak masuk wad, mak dia sempat rebus air ketam dan bagi minum. 

DR: I see. Jadi bila masuk ICU dia dirawat oleh pakar2 la? Tentu dia diberi macam2 jenis ubat untuk merawat penyakit Covid di ICU.

PiPi IM : Ya doktor. 

DR : Kalau macam tu, macam mana dia tahu air ketam yang berkesan dan bukan ubat2 yang diberikan oleh doktor dalam ICU?

PiPi IM : Ya tak ya juga doktor, bodohnya saya sebab tak terfikir macam tu. Tapi kalau nak mencuba tak apa kot doktor.

DR : Boleh saja, awak nak telan apa2 pun boleh selagi selamat. Tapi nak sediakan air rebusan ketam tu bukan senang. Harga ketam pun mahal, nanti ketam pun boleh pupus. Lebih baik awak cuba rebusan air rumput. Senang, boleh dapat tepi jalan.

PiPi IM : Apa doktor, saya tak dengar.

DR: Tak ada apa-apa. Boleh saja nak cuba apa2 yg awak rasa berkesan dan selamat. Apa yang penting bila sakit jumpa doktor, jangan rawat sendiri. Doktor sudah terlatih, sedangkan yang memandai2 ini, asas ilmu sains pun tak ada.

PiPi IM : Ya ya setuju doktor, saya sendiri pun tak ada langsung ilmu sains. Tapi saya minat dengan satu cabang sains, depa panggil pseudosains. Sains juga kan doktor.

DR : Patutlah.

PiPi IM : Terima kasih doktor

DR : Sama-sama


Cerita di atas tidak ada kena mengena dengan sesiapa atau mana2 institusi, samada yg masih hidup ataupun yang sudah mati.


Dato' Dr.Rushdan Noor

2 hb Ogos 2021

No comments:

Post a Comment