Sunday 16 February 2020

KANSER RAHIM SEMAKIN MENINGKAT DI MALAYSIA



Hari ini saya bertemu dengan 3 orang pesakit yang baru disahkan mengidap kanser rahim dan menunggu untuk menjalani rawatan. Saya kongsi ciri2 umum 3 orang pesakit berkenaan: 

1. Obesiti, Darah tinggi dan mengalami angin ahmar menyebabkan lumpuh sebelah badan (tidak boleh berjalan dan bertutur).

2. Obesiti, Diabetes, Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS), tidak mempunyai anak akibat PCOS.

3. Obesiti, Darah tinggi dan Diabetes menyebabkan kegagalan buah pinggang (komplikasi diabetes). Sedang menerima rawatan dialisis.

Kalau kita rujuk trend kadar dan bilangan kanser rahim di negara kita berdasarkan kepada lapuran statistik kanser terbaru NCR 2012-2016 berbanding dengan NCR 2007-2011, kadar dan jumlah bilangan kanser rahim telah meningkat. Insiden kanser rahim meningkat dari 3.8 kepada 4.6 per 100,000 populasi dan jumlah bilangan kanser rahim yang dilapurkan juga meningkat dari 2,181 kepada 2,898 orang. 

Obesiti, Diabetes (kencing manis) dan Darah Tinggi adalah 3 faktor yang meningkatkan risiko menghidap kanser rahim. Jika tabiat makan dan gayahidup masyarakat kita tidak berubah, kadar dan bilangan kanser rahim akan terus meningkat. Penyakit2 kronik ini juga menjadi punca kegagalan buah pinggang, sakit jantung dan serangan angin ahmar. Apabila mereka mendapat komplikasi2 ini, maka kesan sampingan rawatan kanser mereka juga tinggi dan peluang untuk sembuh juga terjejas. 

Di negara kita hanya 46% sahaja pesakit kanser rahim yang dikesan awal pada peringkat 1 dan ini akan menyebabkan kadar hidup dan kadar sembuh menurun keseluruhannya kerana ramai yang dikesan lewat. Sedangkan kanser rahim adalah di antara kanser yang mudah dikesan pada peringkat awal. Ia bertitik tolak dari sikap kita. Di negara maju, 80% pesakit kanser rahim dikesan pada peringkat 1 dan inilah salah satu sebab mengapa kadar kejayaan rawatan kanser di negara mereka lebih tinggi.

Kanser rahim dianggap kanser "orang kaya" kerana berkait rapat dengan kemewahan makanan dan gayahidup yang sedentari. Tetapi malangnya di negara kita obesiti dan penyakit tiga serangkai menyerang semua golongan termasuk yang tidak kaya.Tabiat makan dan gayahidup kita seperti orang kaya. Apabila sakit, kita bukan sahaja sengsara akibat penyakit tetapi juga tertekan dengan masalah kewangan. Beringatlah semua sementara masih muda dan sihat.


DDr Rushdan Noor
11hb Feb 2020

No comments:

Post a Comment