Monday 17 February 2020

RAWATAN KIROPRAKTIK (CHIROPRACTIC) DARIPADA PERSPEKTIF PERUBATAN MODEN


RAWATAN KIROPRAKTIK (CHIROPRACTIC) DARIPADA PERSPEKTIF PERUBATAN MODEN


Kiropraktik (Chiropractic) adalah salah satu cabang rawatan alternatif yang diasaskan oleh seorang guru (bukan doktor perubatan) dan juga "magnetic healer" bernama Daniel David Palmer yang lahir pada tahun 1845. Beliau juga adalah pengasas pusat latihan "Palmer College of Chiropractic" pada tahun 1897 di Iowa, Amerika Syarikat.

Mengapa pengamal kiropraktik ataupun Kiropraktor suka mengurut, menekan, menarik dan membetulkan tulang serta sendi? Jawapannya adalah kerana mengikut Daniel David Palmer, punca penyakit adalah gangguan ransangan saraf ke atas organ badan kerana ransangan saraf dianggap sistem pertahanan badan semulajadi yang mencegah serangan penyakit. Beliau mengemukakan teori yang dikenali sebagai "Chiropractic vertebral subluxation theory" di mana katanya 95% daripada penyakit yang dihidapi oleh manusia adalah disebabkan oleh himpitan saraf yang keluar pada bahagian tulang belakang. Manakala 5% lagi adalah daripada sendi-sendi lain di seluruh badan. Apabila menekan, mengurut dan membetulkan tulang belakang, kononnya himpitan saraf ini akan dilepaskan dan bekalan saraf kepada organ dapat dipulihkan.

Pengamal perubatan moden menyangkal teori yang dikemukakan oleh D.D Palmer kerana teori ini tidak selari dengan kefahaman tentang anatomi, fisiologi dan kajian penyakit berdasarkan ilmu perubatan moden. Fungsi organ di dalam badan manusia dikawal oleh sistem yang kompleks dan bukan hanya bekalan saraf. Fungsi organ badan dikawal oleh sistem aliran darah, aliran limpa, sistem endokrin dan lain-lain lagi. Hakikatnya apabila seorang mengalami kecederaan leher yang serius sehingga saraf tunjang lehernya rosak dan lumpuh seluruh badan, organ-organ badannya masih berfungsi dengan normal. Fenomena ini adalah salah satu bukti teori D.D Palmer adalah tidak benar.

Apabila prinsip asas rawatan kiropraktik ini tidak benar maka segala amalan yang dilakukan untuk tujuan merawat penyakit juga tentu sekali meragukan. Rawatan kiropraktik mungkin boleh digunakan untuk tujuan mengurangkan kesakitan dan memulihkan pergerakan sendi pada bahagian yang terlibat. Ada di antaranya mungkin menggunakan kesan plasebo. Namun ianya tidak boleh digunakan untuk merawat penyakit yang jauh daripada bahagian tersebut, apatah lagi penyakit2 kronik. Keberkesanan kaedah rawatan kiropraktik ke atas semua jenis penyakit yang didakwa oleh pengamalnya belum dibuktikan oleh kajian saintifik. Tambahan pula terdapat amalannya yang boleh menyebabkan komplikasi terutama apabila manipulasi keterlaluan dilakukan pada bahagian tulang belakang di leher dan jika dilakukan ke atas kanak-kanak. Penyelidik tidak dapat menolak kemungkinan boleh berlakunya komplikasi seperti kecederaan salur darah yg membekal otak ("cervical artery"), darah beku pada ruang selaput saraf tunjang ("subdural haematoma") dan kerosakan saraf tunjang ("myelopathy") jika manipulasi keterlaluan dilakukan ke atas tulang belakang.



Rawatan kiropraktik pada tulang belakang akan memudaratkan jika dilakukan ke atas pesakit "rheumatoid arthritis", penyakit TB tulang belakang, kanser yang merebak ke tulang belakang, pesakit osteoporosis, scoliosis, torticollis dan lain-lain. Malahan ada juga yang berpendapat rawatan ini boleh menyebabkan penyakit "prolapse disc" bertambah serius. Pendek kata sakit belakang boleh disebabkan oleh banyak keadaan yang perlu ditangani dengan kaedah rawatan yang berbeza. Rawatan ini mungkin hanya bermanfaat untuk mengurangkan kesakitan akibat masalah mekanikal pada bahagian sendi, ligamen dan kesakitan otot, tetapi itupun jika dilakukan oleh Kiropraktor yang terlatih. Kekeliruan yang dialami oleh orang ramai ke atas keberkesanan rawatan kiropraktik boleh menyebabkan mereka lambat berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan yang lebih berkesan.

Kiropraktor yang terlatih perlu menjalani pengajian prasiswazah (3 tahun) dan peringkat siswazah yang memakan masa 4 tahun daripada pusat latihan yang diiktiraf. Rawatan kiropraktik yang terpilih mungkin boleh dipertimbangkan sebagai kaedah komplementari bersama perubatan moden tetapi ianya tidak boleh dijadikan kaedah utama rawatan penyakit. Terdapat segelintir doktor perubatan yang mempelajari bidang kiropraktik. Setakat bukti yang ada pada hari ini, kiropraktik hanya boleh dipertimbangkan untuk tujuan membetulkan postur badan dan mengurangkan kesakitan akibat daripada masalah mekanikal pada bahagian sendi serta otot.

Osteopathy adalah satu lagi cabang rawatan alternatif yang ada persamaan dengan kiropraktik. Pengamal osteropathy dinamakan osteopath ("DO : Doctor or Osteopathic Medicine") dan mereka lebih menumpukan rawatan yang lebih holistik dan "osteopathic manipulative medicine" adalah salah satu komponen di dalamnya. Sukar untuk membezakan di antara kedua-duanya walaupun menggunakan prinsip berbeza, osteopathy mengaitkan penyakit dengan ketidakseimbangan dalam badan (minda, tubuh dan roh) berbanding dengan ransangan saraf di dalam kiropraktik. Kedua-dua bidang ini kadangkala bergandingan untuk merawat pesakit.

Orang ramai dinasihati supaya berhati-hati apabila ditawarkan kaedah rawatan ini kerana sukar untuk mengetahui kelayakan pengamal kiropraktik. Dikhuatiri pengamal tersebut bukan seorang Kiropraktor yang bertauliah. Sila dapatkan pandangan pengamal perubatan moden jika berhajat mendapatkan rawatan kiropraktik. Sakit tulang dan sendi adalah salah satu bidang kepakaran yang dinamakan orthopedik. Jadi pakar orthopedik adalah pakar yang paling layak untuk merawat penyakit sendi dan tulang.

Dato' Dr Rushdan Noor
21 hb Nov 2018


RUJUKAN

https://sciencebasedmedicine.org/inside-chiropractic-yeste…/
1.Kennell KA, Daghfal MM, Patel SG, et al. Cervical artery dissection to chiropractic manipulation: One institutions experience. J Fam Pract, 2017; 66(9):556-562.
2.Smith WS, Johnston SC, Skalabrin EJ, et al. Spinal manipulative therapy is an independent risk factor for vertebral artery dissection. Neurology, 2003;60(9):1424-8
3.Biller J, Sacco RL, Albuquerque FC, et al. Cervical artery dissections and association with cervical manipulative therapy: a statement for healthcare professionals from the American heart association/American stroke association. Stroke, 2014;45(10):3155-74
4.Gross A, Langevin P, Burnie SJ, et al. Cochrane systematic review : Manipulation and mobilization of neck disorders. 23 September 2015
5.Rubinstein SM, Terwee CB, Assendelft WJ, de Boer MR, van Tulder MW. Spinal manipulative therapy for acute low back pain: an update of the Cochrane review. Spine (Phila Pa 1976), 2013;38(3): E158-77. doi: 10.1097/BRS.0b013e31827dd89d
6.O’Neal ML. The pediatric spine: Anatomical and dynamic considerations preceding manipulation. Comprehensive therapy, 2003;29(2-3):124-129
7.Gouveia LO, Castanho P, Ferreira JJ. Safety of chiropractic intervention: a systematic review. Spine (Phila Pa 1976), 2009: 34(11):E405-13.
8.Hincapie CA, Tomlinson GA, Cote P, et al. Chiropractic care and risk for acute lumbar disc herniation : a population-based self-controlled case series study. Eur Spine J, 2018;27(7):1526-1537.
9.Paige NM, Miake-Lye IM, Booth MS et al. Association of Spinal manipulative therapy with clinical benefit and harm for acute low back pain: systematic review and meta-analyses. JAMA, 2017; 317(14):1451-1460

No comments:

Post a Comment