Wednesday 4 March 2020

UBAT GENERIK DAN UBAT BIOSIMILAR

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi

Ubat konvensional yang digunakan untuk merawat penyakit dicipta melalui sintesis kimia ("chemical synthesis") untuk menghasilkan molekul kecil yang bertindak terus ke atas sasaran ataupun punca penyakit. Ia menggunakan sumber semulajadi ataupun secara sintetik. Contohnya ubat penisilin yang membunuh bakteria dengan menyerang dinding sel bakteria secara terus dan mematikan bakteria tersebut. Banyak lagi ubat-ubat konvensional seperti ubat darah tinggi, ubat sitotoksik, ubat tahan sakit, ubat antikeradangan dan lain-lain. Ubat2 ini mempunyai tempoh paten, apabila tamat tempoh, syarikat lain boleh menghasilkan ubat yang mempunyai struktur molekul yang sama untuk tujuan yang sama, ubat daripada syarikat lain ini dikenali sebagai UBAT GENERIK. Ubat generik lebih murah kerana tidak perlu menjalani kajian praklinikal dan kajian klinikal yang besar seperti ubat asal.

Satu lagi jenis ubat adalah dalam kategori TERAPI BIOLOGIK iaitu molekul besar dan kompleks yang mempunyai persamaan dengan molekul2 yang terdapat di dalam badan manusia. Berbeza dengan ubat pertama tadi, terapi biologik memberi kesan tidak langsung ke atas punca penyakit contohnya melalui ransangan sistem imun ataupun merencat molekul yang meransang proses keradangan. Proses penghasilan ubat terapi biologik jauh lebih kompleks dan mahal berbanding dengan ubat konvensional. Apabila tempoh paten ubat terapi biologik ini tamat, maka syarikat lain boleh menghasilkan ubat yang mempunyai persamaan dengan ubat asal. Ubat terapi biologik yang dihasilkan oleh syarikat lain ini dikenali sebagai UBAT BIOSIMILAR. Di antara contoh ubat-ubat terapi biologik adalah insulin, growth hormon, gonadotrophin, vaksin, interferon, interleukin, terapi targeted dan lain-lain. Umumnya terapi biologik mempunyai keberkesanan yang lebih tinggi tetapi harga yang lebih mahal. Maka jika ubat biosimilar dapat dihasilkan, kos rawatan biologik boleh dikurangkan. Di antara potensi besar penggunaan terapi biologik adalah di dalam rawatan penyakit kanser.

Terdapat beberapa perbezaan di antara ubat GENERIK dan BIOSIMILAR. Berikut adalah perbezaan-perbezaannya:

1. Ubat generik adalah molekul yang ringkas dan mempunyai ciri-ciri yang mudah dikenali. Purata saiz molekulnya adalah 180 daltons. Ubat biosimilar pula adalah molekul yang kompleks, boleh melebihi daripada 150,000 dalton. Apabila molekulnya jauh lebih besar dan kompleks, maka ciri-cirinya juga sukar difahami dan memerluikan kerja analatikal untuk memahami fungsi dan strukturnya.

2. Ubat generik lebih stabil dan mudah disimpan berbanding dengan ubat biosimilar. Ubat biosimilar lebih sensitive dengan perubahan persekitaran, jadi perlu disimpan di dalam keadaan yang optima. Ubat biosimilar memerlukan kaedah pengendalian yang lebih teliti dan terperinci.

3. Umumnya ubat generik tidak mempunyai potensi immunogenik yakni tidak boleh menghasilkan tindakbalas sistem imun. Berbeza dengan ubat biosimilar yang boleh mempunyai ciri-ciri immunogenik seperti mana ianya berada di dalam tubuh manusia.

4. Ubat generik lebih ringkas dan lebih mudah dihasilkan semula serta ditiru. Jadi proses penghasilan ubat generik adalah lebih mudah. Ubat biosimilar pula dihasilkan melalui kaedah yang jauh lebih susah melalui proses bioteknologi yang kompleks termasuk menggunakan kejuruteraan genetik. Penghasilannya memerlukan persekitaran sel yang serupa dan terkawal seperti di dalam tubuh manusia. Disebabkan faktor kompleksiti ini, maka molekul biosimilar yang dihasilkan ini tidak semestinya sama seperti molekul yang dihasilkan oleh syarikat lain walaupun fungsinya sama.

5. Penghasilan satu jenis ubat generik memerlukan perbelanjaan sekitar 2-3 juta dolar Amerika. Proses penghasilan ubat biosimilar pula memerlukan belanja yang jauh lebih besar sehingga 3 bilion dolar Amerika. Ubat generic memerlukan masa 2-3 tahun untuk dapat dipasarkan berbanding dengan ubat biosimilar yang memerlukan 7-8 tahun.

6. Ubat generik tidak perlu melalui ujian praklinikal, mereka hanya perlu melalui kajian bioequivalence yang dilakukan ke atas sukarelawan yang sihat. Apabila ubat generic dipasarkan, ia perlu dipantau melalui proses pharmacovigilance yang standard. Walau bagaimanapun ubat biosimilar yang dipasarkan perlu menjalani kajian fasa 4 untuk menguji keselamatan.

European Medicine Agency telah meluluskan ubat biosimilar pertama pada tahun 2006, kemudian diikuti oleh lebih 40 lagi ubat biosimilar. Pada tahun 2015, FDA telah meluluskan ubat biosimilar pertama iaitu filgrastim biosimilar dikenali sebgai Zarxio, diikuti oleh lebih 11 lagi ubat biosimilar.

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
31hb Okt 2018

RUJUKAN

http://www.mabxience.com/blogs/differences-between-biosimilars-and-generic-drugs/
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/penicillin_g#section=Top
https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=2465
https://www.medscape.org/viewarticle/553515
https://www.forbes.com/sites/joshuacohen/2018/06/20/whats-holding-back-market-uptake-of-biosimilars/

No comments:

Post a Comment