Wednesday 11 March 2020

MENGAPA COVID-19 LEBIH MUDAH MEREBAK DARI SARS




Susunan gene di dalam virus SARS dan Covid-19 hampir sama yakni 79.5% persamaan, jadi ada beberapa ciri mereka yang agak serupa. Walau
bagaimanapun berbanding dengan abangnya SARS , Covid -19 merebak 10 kali lebih cepat walaupun kadar kematian jauh lebih rendah. Kadar kematian SARS adalah 9.6% berbanding dengan Covid-19, 1-2%.

Ahli Sains mengkaji mengapa kadar jangkitan Covid-19 lebih tinggi (lebih cepat merebak) daripada SARS. Mereka percaya ciri2 ini ditentukan oleh protein luar selaput Covid-19 yang dikenali sebagai Spike Glycoprotein dan sejenis enzim yang dihasilkan oleh sel bernama Furin. Spike glycoprotein ini berbentuk seperti mahkota dan ia juga adalah protein yang akan melekat kepada selaput sel manusia. Di bahagian luar selaput sel manusia terdapat reseptor yang dikenali sebagai ACE2. Jangkitan ke atas sel berlaku jika Spike glycoprotein pada virus bergabung dengan ACE2 dan ini akan membuka peluang kepada Covid-19 masuk ke dalam sel. 

Jadi ada dua proses utama serangan Covid-19 iaitu gabungan antara Spike glycoprotein dengan ACE2 di permukaan sel dan proses kedua adalah kemasukan Covid-19 ke dalam sel manusia. Spike glycoprotein ini bolehlah diumpamakan kunci, manakala ACE2 pula adalah mangga pintu. Kunci perlu dimasukkan ke dalam mangga dan mangga dibuka. Apabila Spike glycoprotein bergabung dengan ACE2 (kunci masuk dalam mangga), ia akan meransang pengaktifan enzim Furin dan enzim ini akan bertindak ke atas satu lagi bahagian Spike glycoprotein yang bertanggungjawab memulakan proses kemasukan virus ke dalam sel. Tindakan enzim Furin ini bolehlah dianggap umpama menolak pintu untuk membolehkan virus masuk ke dalam sel. Jadi keseluruhan proses serangan Covid-19 akan melibatkan kunci (spike glycoprotein) dimasukkan ke dalam mangga (ACE2) untuk membuka mangga dan kemudian pintu ditolak/dibuka (tindakan enzim furin), virus pun masuk. Virus SARS tidak mempunyai Spike Glycoprotein yang secekap Covid-19 jadi kadar jangkitan SARS lebih rendah daripada Covid-19. Enzim Furin ini banyak terdapat di dalam sel paru2, sel hati dan sel usus kecil. Tidak hairanlah mengapa pesakit mengalami gejala yang melibatkan 3 organ ini. Berbanding dengan SARS, ikatan antara spike glycoprotein dengan ACE2  oleh Covid-19 jauh lebih kuat dan ini adalah salah satu lagi sebab mengapa kadar jangkitan Covid-19 lebih tinggi.

Dato' Dr Rushdan Noor
12hb March 2020




Struktur 3D Spike Glycoprotein
Rujukan

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00660-x

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/china-wuhan-coronavirus-compared-to-sars-2020-1%3famp

http://www.virology.ws/2020/02/13/furin-cleavage-site-in-the-sars-cov-2-coronavirus-glycoprotein/

No comments:

Post a Comment