Friday 4 September 2020

GULA : PAHIT DI SEBALIK MANIS

 


Pada hari ini Ahli Sains dan Pakar Perubatan sudah menyedari tentang bahayanya gula yg berlebihan ke atas tubuh badan manusia. Pada masa lampau, manusia hanya mengaitkan lemak sebagai punca masalah sakit jantung dan angin ahmar dan bermulalah era penghasilan produk makanan dan minuman rendah lemak. Disebabkan oleh rasa yang kurang enak, maka untuk menjadikan produk kurang lemak ini lebih menyelerakan, gula ditambah ke dalamnya. Maka daripada saat itu kadar penggunaan gula telah meningkat di dalam hampir semua jenis minuman dan makanan. Akibatnya pada hari ini ( di samping pengambilan lemak, kurang senaman dll) kita sedang menyaksikan krisis kesihatan yang melanda manusia di dunia akibat daripada penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi, sakit jantung, angin ahmar, kanser dan lain-lain yang menjadi beban utama kepada penduduk dunia. Rencana ini adalah rumusan yang saya tulis berkenaan dengan isu pengambilan gula yang berlebihan oleh masyarakat kita sebagai panduan.

1.Karbohidrat adalah salah satu makronutrin yang diperlukan oleh tubuh badan terutamanya untuk tujuan membekalkan tenaga.

2.Karbohidrat dibina oleh unit asas yang orang awam kenali sebagai gula. Terdapat sekurang2nya 3 jenis molekul gula yang menjadi unit asas iaitu Glukosa, Fruktosa dan Galaktosa. Apabila Glukosa bergabung dengan Fruktosa ia dinamakan Sukrosa, Glukosa bergabung dengan Galaktosa dinamakan Laktosa. Dua molekul glukosa membentuk Maltosa.

3.Umumnya terdapat dua jenis gula iaitu gula yang wujud semulajadi di dalam bentuk asal buah-buahan, tumbuhan/bijirin dan susu. Jenis kedua adalah gula yang manusia tambah di dalam makanan dan minuman (“added sugar”), selalunya berbentuk karbohidrat yg ringkas. Sebenarnya gula tambahan ini bukan keperluan tubuh badan tetapi hanya untuk tujuan menyedapkan lidah. Tambahan pula gula dari jenis fruktosa yg sering digunakan sebagai gula tambahan boleh memudaratkan jika diamalkan utk jangkamasa yg panjang.

4.Gula semulajadi yang wujud di dalam buah-buahan, tumbuhan/bijirin (beras,gandum) dan susu ini adalah kurang memudaratkan, malahan jika diambil secara sederhana boleh memanfaatkan kerana ianya juga mengandungi nutrin-nutrin lain dan serat untuk kesihatan. Contohnya buah2an mengandungi gula sukrosa (glukosa + fruktosa) tetapi disebabkan oleh adanya lain-lain nutrin, serat dan antioksida di dalamnya, unsur2 yang bermanfaat ini mengatasi kesan negatif fruktosa. Makanan semulajadi ini adalah juga sumber karbohidrat yang kompleks dan perlu dipecahkan kepada unit-unit asas gula yang membentuknya sebelum diserap ke dalam aliran darah. Proses penyerapannya lebih lambat jika dibandingkan dgn gula ringkas. Petunjuk betapa cepatnya penyerapan ini diukur dengan melihat nilai indek glisemik masing-masing. 

5.Gula yang membawa masalah kesihatan kepada manusia adalah gula yang ditambah ("added sugar") di dalam minuman dan makanan yang kebanyakannya dalam bentuk karbohidrat yang lebih ringkas. 

6.Gula yang paling utama digunakan sebagai penyedap lidah ini adalah daripada jenis sukrosa iaitu gabungan glukosa dan fruktosa. Gula jenis inilah yang menghasilkan gula pasir, kebanyakannya dibuat daripada ektraks air tebu. Banyak lagi sumber-sumber sukrosa yang dijelmakan di dalam pelbagai bentuk dan nama. Rujuk gambar yang dikepilkan mengenai jenis-jenis lain gula ringkas.

7.Pengambilan gula yang berlebihan mempunyai 4 kesan penyakit ke atas manusia iaitu (a) Penyakit radang gusi dan sakit gigi, (b) Diabetes jenis 2, (c) Penyakit saluran darah jantung serta otak dan (d) Kegemukan. Kerosakan gigi yang awal menyebabkan kesukaran untuk mengunyah dan ini mengganggu proses pengambilan makanan yang berserat. Diabetes pula menyebabkan pelbagai masalah kesihatan kepada hampir semua organ badan, manakala sakit jantung merupakan punca kematian yang utama manusia. Kegemukan dikaitkan dengan seribu satu masalah kesihatan termasuk risiko yang lebih tinggi untuk menghidap kanser. 

8.Gula yang mengandungi fruktosa pula lebih memudaratkan kerana tidak seperti glukosa, hampir semua fruktosa yang dimakan akan pergi ke hati dan menjalani proses metabolisma yang menukarkannya kepada pelbagai bahan termasuk asid urik, asid lemak dan juga trigliserida. Lama kelamaan hati menjadi berlemak dan rosak (sirosis), kandungan trigliserida yang tinggi meningkatkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar. Peningkatan asid urik menyebabkan gout dan darah tinggi. Metabolisma fruktosa juga menghasilkan 7 kali lebih tinggi kandungan bahan yang dinamakan AGE yang mempercepatkan proses penuaan dan penyakit degeneratif. Metabolisma fruktos tidak meransang insulin dan tidak menekan selera makan. Anda sukar merasa kenyang dan boleh mengalami rintangan insulin. Pendek kata pengambilan fruktosa yang berpanjangan boleh menyebabkan “sindrom metabolik”.

9.Ahli Sains hampir sebulat suara menyatakan bahawa pengambilan gula terutamanya dalam bentuk fruktosa mempunyai kaitan yang rapat dengan peningkatan  kadar kegemukan, diabetes jenis 2, penyakit jantung dan sindrom metabolik yang  dihadapi oleh manusia zaman ini berbanding dengan masa lampau. Kesannya lebih serius apabila amalan ini dilakukan semenjak zaman kanak-kanak.

10.Terdapat ahli sains yang percaya bahawa gula terutamanya fruktosa mempunyai kesan-kesan negatif yang hampir sama dengan alcohol. Ada yang berpendapat penggemar gula boleh mengalami ketagihan (addiction) dan gian/tabiat (habitual) kepada gula.

11.Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)  mengesyorkan pengambilan gula tambahan ini tidak melebihi 5% daripada jumlah kalori yang diperlukan di dalam sehari. Katakan pengambilan kalori sehari untuk seorang dewasa adalah 2,000 kalori, maka gula tambahan ini tidak boleh lebih daripada 5/100 X 2000 ataupun 100 kalori. 1 gram gula menghasilkan 4 kalori, maka 100 kalori adalah bersamaan dengan 100/4 ataupun 25 gram gula. 1 sudu teh gula bersamaan dengan 4.2 gram gula, maka 25 gram bersamaan dengan 6 sudu teh. Maka WHO mengesyorkan pengambilan gula tambahan tidak lebih daripada 6 sudu teh untuk wanita dan 9 sudu teh untuk lelaki di dalam satu hari.

12.Cabaran utama yang dihadapi oleh masyarakat kita adalah bagaimana untuk mengira dan memantau jumlah gula tambahan ini kerana ianya bukan sahaja dalam bentuk gula pasir yg ditambah ke dalam minuman, tetapi juga dimasukkan ke dalam hampir semua jenis makanan. Malahan ada juga produk minuman yang disediakan oleh kedai2 dengan menambah susu pekat manis. Tukang masak suka menambah gula ke dalam masakan mereka termasuk ke dalam hidangan pencuci mulut. Jus buah-buahan pula tidak tulin dan ditambah dengan gula yang banyak. Malahan di dalam sayuran dan salad pun ditambah dengan gula untuk menyedapkannya. Pendek kata hampir semua minuman dan makanan yang kita makan mengandungi gula yang terlindung. Dan gula itu pula daripada jenis sukrosa iaitu gabungan glukosa dan fruktosa yang diketahui lebih memudaratkan.

13.Di dalam label fakta nutrisi produk-produk pula tidak diperincikan jumlah gula tambahan yang ada di dalam produk mereka. Menyedari hakikat ini FDA telah mengenakan syarat kepada semua pengeluar produk makanan dan minuman untuk memperbaiki maklumat di dalam Nutrition Facts termasuk menambah maklumat mengenai jumlah gula tambahan yang terkandung di dalam produk tersebut. Peraturan ini berkuatkuasa mulai tahun 2018. Lihat imej yang dikepilkan.

14.Penduduk Malaysia mempunyai kadar obesiti dan diabetes yang sangat tinggi di Asia. Lapuran daripada Persatuan Pengguna Malaysia juga menyatakan bahawa purata pengambilan gula oleh rakyat Malaysia adalah 26 sudu teh sehari iaitu jauh lebih tinggi daripada yang disyorkan oleh WHO iaitu 6-9 sudu teh sehari.

15.Setiap rakyat Malaysia patut menghadkan pengambilan gula dan tahu membaca label “Nutritional Facts” pada produk-produk minuman dan makanan supaya mereka dapat mengelak ataupun menghadkan pengambilan produk tersebut. Apa yang lebih penting adalah jumlah gram gula yang diambil dan bukan peratusan gula kerana walaupun peratusan gulanya rendah, jika diambil dalam isipadu yang besar, jumlah gula yang masuk ke dalam badan adalah juga tinggi. Jangan terpengaruh dengan dakwaan yang berlebihan daripada syarikat2 penjual produk minuman. PALING SELAMAT ADALAH MENGAMBIL AIR KOSONG SETIAP KALI MAKAN kerana pada ketika makan, gula ringkas bukanlah keperluan sebaliknya hanya untuk menyedapkan rasa.

Sebahagian daripada fakta-fakta mengenai gula ini adalah berdasarkan kepada pembentangan yang dilakukan oleh Prof Dr. Robert H Lustig, Pakar Pediatrik dari Jabatan Endokrinologi, UCSF dan juga perbincangan yang dijalankan oleh beberapa orang pakar di dalam bidang pemakanan dan juga nutrisi. Pautan pembentangan Prof Lustig serta perbincangan tersebut boleh diperolehi daripada senarai rujukan. Semoga bermanfaat.

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor

Hospital Sultanah Bahiyah

7hb Feb 2018

RUJUKAN

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&t=4420s

https://www.youtube.com/watch?v=XM0vyUUvO9E&t=380s

https://www.vox.com/science-and-health/2017/1/13/14219606/sugar-intake-dietary-nutrition-science














.' 

No comments:

Post a Comment