Sunday 27 September 2020

PESANAN KEPADA BAKAL DOKTOR


PESANAN UNTUK ANAK-ANAK YANG MEMILIH DOKTOR SEBAGAI KERJAYA MASA DEPAN

Kebelakangan ini terdapat beberapa tulisan bekas doktor pelatih yang secara terbuka menyuarakan ketidakpuasan dan tekanan semasa menjalani latihan siswazah. Tulisan ini ditularkan di dalam media sosial sehingga menjadi berita sensasi. Ramai yang membaca termasuk penuntut2 perubatan, graduan perubatan yang menunggu penempatan dan tidak kurang juga lepasan SPM yang sedang merancang untuk mengambil bidang perubatan. Cerita-cerita ini mungkin menyebabkan mereka risau dan ketakutan. Sebenarnya apa yang ditulis dan ditularkan di dalam media sosial tidak semestinya benar belaka, walaupun penulisnya berjaya menarik perhatian dan menjadi popular. Cerita-cerita ini samalah statusnya dengan testimoni produk kesihatan.

Pesanan saya kepada anak2 lepasan SPM, pelajar perubatan dan bakal doktor pelatih, jangan risau kerana sebenarnya jauh lebih ramai abang dan kakak anda telah melalui proses yang sama tetapi dengan pengalaman yang berbeza. Jikapun ada yang mengalami perkara yang sama, mereka melihatnya daripada perspektif yang berbeza. Lebih ramai yang menjadikan tempoh latihan ini sebagai satu tempoh pembelajaran, meningkatkan kemahiran dan kecintaan terhadap kerjaya yang sangat istimewa ini. Mereka hanya memfokuskan masa depan tanpa menghiraukan susah di sepanjang jalan.

Percayalah bahawa jika kerjaya seorang doktor ini adalah hak anda, lambat laun anda akan sedar betapa istimewanya amanah ini. Peluang anda untuk berbakti kepada masyarakat luas terbentang. Banyak saham dunia dan saham akhirat boleh anda kumpulkan dan anda boleh terus berbakti selagi hayat dikandung badan.

Sebaliknya pula, anda mungkin akan menjadi seperti sebahagian kecil abang dan kakak anda yang mengeluh, menyesal memilih bidang ini, semuanya susah belaka dan asyik menyalahkan orang lain selain daripada diri sendiri. Maka jika anda tergolong di dalam golongan ini, cuba muhasabah diri anda dengan menjawab soalan-soalan berikut:

1. Adakah anda mempunyai minat yang mendalam dan mengetahui tentang kerjaya seorang doktor?

2.Adakah anda memilih bidang kedoktoran kerana desakan ibubapa semata-mata?

3. Adakah anda memilih bidang kedoktoran ini semata2 kerana anda mendapat keputusan yang cemerlang di dalam SPM?

4. Adakah niat utama anda untuk menjadi seorang doktor adalah untuk nama dan gaji semata-mata?

5. Adakah anda dibesarkan dalam keadaan mewah dan tidak pernah merasa susah kerana semuanya disediakan oleh ibubapa anda? Sehingga anda menjadi terlalu bergantung kepada orang lain.

6. Adakah anda mempunyai prasyarat akademik yang mencukupi ataupun anda masuk dengan cara yang tidak betul dan mencuri peluang orang lain yang lebih layak?.

Mungkin ada jawapan kepada soalan-soalan di atas yang akan menyedarkan anda mengapa kehidupan anda jadi begini. Saya khuatir walaupun anda berjaya melepasi halangan dan menjadi seorang doktor, anda tidak mengecapi kebahagiaan dgn kerjaya ini. Tanggungjawab dianggap satu beban yg sgt besar dan anda bekerja dalam terpaksa. Anda menjadi seorang yang susah dan menyusahkan. Persekitaran kerja menjadi "toksik".

Kepada semua anak2 yang layak untuk menjadikan doktor sebagai kerjaya masa depan, dengan memenuhi kriteria-kriteria yang disebutkan di atas, teruskanlah niat anda. Jangan pedulikan cerita-cerita sensasi yang melemahkan semangat. Anda sedang memilih jalan yang betul dan yakinlah dengan niat yang betul, Allah akan melindungi anda di sepanjang jalan.


Dato' Dr.Rushdan Noor

27 hb September 2018

No comments:

Post a Comment