Tuesday 15 September 2020

MENGAPA MANUSIA TIDAK AKAN MENDARAT DI PLANET VENUS (ZUHRAH)



Pada 14hb september 2020, ahli sains diketuai oleh Profesor Astronomy, Prof Jane Greave telah mengumumkan penemuan lapisan gas phosphine di atmosfera planet Zuhrah. Penemuan ini dianggap besar kerana gas phosphine ini dikatakan petunjuk (biomarker) kepada kemungkinan wujudnya hidupan kerana gas ini dihasilkan oleh bakteria anaerobik. Pendek kata, bila ada benda hidup ini (bakteria), adalah gas phosphine. Tetapi lapisan gas ini terletak pada kedudukan 50 km daripada permukaan planet Zuhrah. Jadi jika adapun kehidupan, ianya mungkin pada kedudukan tersebut. Gas phoshine ini juga boleh dihasilkan oleh  tindakan kimia yang lain (walaupun jarang). 

Penemuan ini bukan bermaksud ada kehidupan di permukaan Zuhrah ataupun manusia boleh pergi ke planet Zuhrah. Planet ini walaupun lebih dekat dengan bumi (saiz lebih kurang dan komposisi planet hampir sama) berbanding dengan planet Marikh, keadaannya jauh lebih mencabar disebabkan oleh kedudukannya yang lebih dekat dengan matahari. Ia adalah planet yang sangat panas dan mempunyai tekanan yang sangat tinggi.


Apakah akan terjadi jika manusia dengan menggunakan kapal angkasa yang canggih cuba mendarat di permukaan planet Zuhrah. Perjalanan dari Bumi ke Zuhrah memakan masa 100 hari tetapi untuk sampai ke permukaan Zuhrah cabarannya tersangat besar. Atmosfera planet ini diliputi oleh awam sulfur dioksida yang beracun. Anda perlu melawan ribut yang berkelajuan 220 batu sejam. Kemudian anda akan memasuki lapisan jelebu bertoksik dengan kandungan asid sulfurik yang sangat tinggi berketebalan 10 batu. Apabila anda melepasi lapisan jelebu ini, suhu di sekeliling anda adalah 315 darjah selsius dengan tekanan 10 kali lebih tinggi daripada di bumi, tekanan ini akan meningkat kepada 92 kali lebih tinggi (tekanan yang sama apabila anda berada setengah batu di dasar laut). Suhu di permukaan Zuhrah pula adalah 465 darjah Selsius, cukup panas sehingga boleh mencairkan plumbum. Tidak ada tempat sejuk di planet Zuhrah, keseluruhannya mempunyai suhu permukaan yang sangat tinggi. Anda juga akan kekurangan bekalan oksigen dengan cepat, atmosfera Zuhrah terdiri dari 96% gas karbon dioksida, 3.5% gas Nitrogen dan kurang dari 1% gas karbon monoksida, sulfur dioksida dan air. Memandangkan tidak ada bidang magnetik di Zuhrah, tubuh anda akan terdedah kepada pancaran radiasi yang tinggi.

Setakat ini NASA tidak ada perancangan untuk menghantar kapal angkasa ke planet Zuhrah walaupun daripada tahun 1970 hingga 1984, Rusia (Soviet Union ketika itu) melalui program Venera telah berjaya mendaratkan 8 kapal angkasa ke permukaan planet Zuhrah. Paling lama kapal angkasa ini boleh berada di permukaan Zuhrah adalah 110 minit. Imej permukaan Zuhrah yang diambil oleh Venera disertakan di bawah. Semenjak dari itu belum ada usaha lanjut untuk menghantar kapal angkasa ke planet Zuhrah. Pakar Astronomi membuat andaian berada di permukaan planet Zuhrah seperti sedang dimasak di dalam “massive pressure cooker” (periuk bertekanan tinggi).

Kalau nak tahu tentang perbezaan Bumi dan Marikh, sila rujuk di pautan ini : 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10217050932293321&id=1468333443

Dato' Dr. Rushdan Noor

16hb Sep 2020

https://www.cnet.com/news/venus-phosphine-discovery-unexplained-gas-hints-at-potential-for-alien-life/

https://news.yahoo.com/why-nasa-wont-send-humans-203000186.html

https://www.nationalgeographic.com/science/space/solar-system/venus/




https://www.nature.com/articles/s41550-020-1174-4

https://nssdc.gsfc.nasa.gov/photo_gallery/photogallery-venus.html

No comments:

Post a Comment