Monday 14 September 2020

BENARKAH KANAK-KANAK LEBIH KEBAL KEPADA JANGKITAN VIRUS COVID-19 ?


Saluran pernafasan bawah adalah sasaran utama virus penyakit Covid-19 yang dikenali sebagai SARS-CoV-2. Ia menyerang sel-sel paru-paru yang mengandungi reseptor ACE-2. Pada permukaan virus ini pula terdapat sejenis protein yang dikenali sebagai Protein S.  Protein S ini bolehlah dianggap seperti kunci, manakala reseptor ACE-2 pula adalah mangga. Apabila kunci (Protein S) bertemu dengan mangga ACE-2, maka pintu sel pun terbuka dan virus masuk ke dalam sel untuk menyerang sel. Jadi Protein S dan reseptor ACE-2 adalah faktor yang paling utama di dalam menentukan keberkesanan virus menyerang sel manusia.



Menurut lapuran CDC and Prevention China, daripada 44,672 kes Covid-19 setakat bulan Februari 2020, hanya 0.9% pesakit berusia kurang daripada 10 tahun, manakala 1.2% berusia di antara 10 hingga 19 tahun. Sedangkan golongan berusia kurang daripada 18 tahun merangkumi 20% daripada keseluruhan populasi. Kanak-kanak juga didapati mengalami gejala yang lebih ringan dan risiko kematian yang lebih rendah. Lebih daripada 90% daripada kanak2 tidak mempunyai gejala ataupun gejala yang ringan. Punca sebenar mengapa Covid-19 kurang menyerang kanak-kanak belum diketahui sepenuhnya, tetapi terdapat beberapa pendapat,  di antaranya adalah:

1. Kanak-kanak ini jarang keluar dari rumah dan berinteraksi dengan orang lain. Mereka juga jarang keluar negara menyebabkan mereka kurang terdedah kepada penyebaran virus ini.

2. Paru-paru kanak-kanak kurang terdedah kepada toksin seperti asap rokok, pencemaran udara, bahan alahan (alergan) dan lain-lain. Paru-paru mereka juga belum terdedah kepada penyakit paru2 seperti yang dihidapi oleh orang dewasa. Pendek kata paru-paru mereka lebih bersih dan sihat.

3. Kerosakan akibat daripada serangan virus Covid-19 adalah berpunca daripada reaksi sistem imun yang berlebihan. Paru-paru kanak-kanak lebih jarang terdedah kepada bahan2 alahan dan di samping itu sistem imun mereka yang belum matang sepenuhnya menyebabkan reaksi sistem imun yang berlaku lebih ringan berbanding dengan orang dewasa.

4. Memandangkan reseptor ACE-2 adalah salah satu faktor yang mempengaruhi risiko jangkitan dan kejayaan virus menyerang sel, maka reseptor ini juga mungkin memainkan peranan melindungi kanak-kanak. Berkemungkinan bilangan reseptor atau kematangan reseptor ACE-2 pada sel paru-paru kanak-kanak lebih rendah ataupun kurang serasi dengan protein S virus Covid-19. Penyelidik belum dapat menjawab persoalan ini dengan tepat.

5. Kajian systematic review melibatkan 90 wanita hamil yang dijangkiti oleh Covid-19 menunjukkan kadar jangkitan vertikal kepada anak adalah rendah (5%). Terdapat sistem perlindungan yang kuat yang mencegah jangkitan dari ibu dengan anak di dalam kandungan. Anak juga mungkin memiliki sistem imun tidak spesifik yang berkesan mencegah jangkitan Covid-19.

Majoriti jangkitan Covid-19 adalah disebarkan oleh orang dewasa yang dijangkiti. Tidak ada data yang tepat tentang keberangkalian kanak-kanak yang dijangkiti boleh menyebarkan virus kepada orang dewasa. Ada yang berpendapat bahawa gejala yang lebih ringan dan ketahanan kanak2 yang lebih tinggi terhadap jankitan virus Covid-19, berkemungkinan beban virus ataupun bilangan virus Covid-19 yang disebarkan oleh mereka adalah lebih rendah. Tetapi fakta ini belum dapat disahkan kerana data2 yang diperolehi mungkin bukan gambaran sebenar bilangan kanak2 yang dijangkiti.

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh memandang remeh tentang kemungkinan kanak-kanak menjangkiti orang lain kerana terdapat kajian yang menunjukkan bilangan virus yang ditemui di hidung dan tekak kanak-kanak tidak jauh berbeza dengan orang dewasa. Malahan kajian yang disiarkan oleh jurnal JAMA Pediatrics melapurkan pesakit daripada kalangan kanak-kanak mempunyai beban virus yang lebih tinggi, walaupun penyelidik tidak dapat memastikan adakah penemuan ini adalah “reproducible” dan ada kaitan dengan risiko menjangkiti orang lain. Jadi faktor kemampuan kanak-kanak menjangkiti orang lain tidak boleh diketepikan.

Dato' Dr Rushdan Noor

Pakar Perunding Kanser Ginekologi

Medical Mythbusters Malaysia

14hb Sep 2020



Lee PI, Hu YL, Chen PY, Huang YC, Hsueh PR. Are children less susceptible to Covid-19? J Microbiol Immunol Infect, 2020;53(3):371-372

https://time.com/5816239/children-coronavirus/?fbclid=IwAR1aSAqHlxdtiS5UPLeNdmQfNibDHcJqabpXdwoAkmrCT9Ivr27OQkBVznA

https://www.theguardian.com/world/2020/may/13/are-children-less-susceptible-to-coronavirus

https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879

https://www.the-scientist.com/news-opinion/children-often-carry-more-coronavirus-than-adults-study-67785

Ashraf MA, Keshavarz P, Hosseinpour P, et al. Coronavirus Disease 2019: A systematic Review of pregnancy and the possibility of vertical transmission. J Reprod Infertility, Jul-Sep 2020; 21(3):157-168

No comments:

Post a Comment