Tuesday 22 September 2020

JANGKITAN BERSAMA COVID-19 DAN INFLUENZA (COVID-19 AND INFLUENZA CO-INFECTION)



Covid-19 dan Influenza adalah penyakit yang disebabkan oleh virus yang berbeza tetapi kaedah penyebaran dan gejala penyakit hampir sama. Kedua2nya menyerang sistem pernafasan. Wabak influenza sudah lama menyerang dunia dan ia terus berlaku secara bermusim (musim sejuk) di negara temperate, manakala di negara tropika, ianya boleh berlaku sepanjang masa. Di negara tropika termasuk Malaysia, mungkin lebih kerap ditemui ketika musim tengkujuh walaupun corak jangkitannya sukar untuk diramal. 

Penyakit influenza boleh dicegah dengan berkesan melalui suntikan vaksin influenza yang perlu diambil setiap tahun kerana virus ini bermutasi setiap tahun. Kaedah pencegahan yang lain sama seperti Covid-19 seperti memakai mask, penjarakkan dan mencuci tangan. Kadar kematian penyakit influenza (0.1%) lebih rendah dari Covid-19 tetapi jangan dipandang ringan kerana virus yang sama mengorbankan sekitar 50 juta orang manusia semasa Pandemik Influenza tahun 1918 yang juga dikenali sebagai "Spanish Flu". Kumpulan berisiko tinggi adalah kanak2, wanita hamil dan golongan warga emas. Pada hari ini WHO menganggarkan jumlah kematian akibat influenza adalah di dalam lingkungan 290 ribu hingga 650 ribu orang setiap tahun di seluruh dunia.




Kajian di beberapa hospital Lembah Klang pada tahun 2018 menunjukkan 14% daripada pesakit berusia lebih 18 tahun yang dimasukkan ke dalam wad akibat gejala pernafasan (pneumonia, asma, COPD, ILI) dijangkiti oleh virus influenza. Hampir 90% dari mereka dijangkiti oleh virus influenza jenis A (H1N1), manakala 10% dijangkiti oleh virus jenis B. Jadi beban jangkitan influenza memang tidak boleh diabaikan. Influenza boleh menyebabkan komplikasi paru-paru, radang otot termasuk otot jantung, radang otak, kegagalan buah pinggang, jangkitan sekunder bakteria dan lain2.

Jangkitan Covid-19 dan Influeza boleh berlaku serentak ke atas pesakit yang sama. Kes-kes jangkitan bersama ini telah dikesan di dalam beberapa kajian dan pengkaji mendapati pesakit yang dijangkiti oleh kedua2 virus ini serentak mempunyai kadar komplikasi dan kematian yang lebih tinggi sehingga 6 kali ganda.



Amalan norma baharu yang diwar-warkan oleh KKM bukan sahaja dapat melindungi kita dari Covid-19 tetapi juga penyakit Influenza lebih-lebih lagi di musim tengkujuh yang bakal kita hadapi. Di samping itu, bagi sesiapa yang mampu,  pengambilan vaksin influenza akan memberi perlindungan yang lebih berkesan serta menghilangkan kebimbangan untuk dijangkiti oleh virus ini. Apabila kita mencegah jangkitan influenza, kita juga mencegah jangkitan bersama dengan Covid-19. Pencegahan yang berkesan dengan vaksin influenza juga akan dapat mengurangkan beban penyakit ini kepada hospital, lebih2 lagi ketika pandemik Covid-19 masih aktif. Petugas2 kesihatan boleh memberi perhatian lebih kepada Covid-19 yang setakat ini belum lagi ada vaksin yang berkesan untuk mencegahnya.


Dato' Dr Rushdan Noor

23hb Sep 2020


https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31052-7/fulltext

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2020/sep/22/flu-and-covid-19-at-same-time-significantly-increases-risk-of-death

https://www.google.com/amp/s/www.theweek.co.uk/108152/flu-and-coronavirus-six-times-risk-of-dying%3famp

https://www.thestar.com.my/lifestyle/health/2020/01/21/how-seriously-does-influenza-affect-malaysia

https://www.infosihat.gov.my/index.php/influenza

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmp058281


Video tentang jangkitan Influenza





No comments:

Post a Comment