Monday 23 November 2020

TEORI KONSPIRASI COVID-19 : APA YANG ORANG AWAM PERLU TAHU


Dalam setiap kejadian besar yang berlaku di dunia pasti akan muncul bersamanya teori konspirasi. Sebenarnya perkataan "teori" ini kurang tepat kerana majoriti yang dikatakan "teori" konspirasi ini didapati tidak benar ataupun tidak pernah terbukti jadi perkataan yang lebih sesuai adalah hipotesis ataupun khabar angin/gossip. Tapi saya gunakan juga istilah teori konspirasi sebab sudah digunakan secara meluas.

Golongan atau individu yang mencetuskan teori konspirasi ini dikenali sebagai "Conspiracy Theorist" (CT). Cerita2 yang disebarkan oleh CT ini kalau dibaca memang seronok dan macam lojik tetapi kebanyakannya berdasarkan prasangka dan imaginasi semata2. Yang menjadi masalahnya, bila kita kata dakwaan mereka itu tidak ada bukti, jawab mereka memanglah tak ada bukti sebab ada "cover up". Jadi kita tak boleh berhujah dengan "tak ada bukti". Daya imaginasi CT kadangkala pergi terlalu jauh dan yang mendengar/membaca rasa kagum dengan "dalamnya" ilmu dan "jauhnya" pandangan mereka (kononnya la).

Pandemik Covid-19 yang berlaku pada masa ini adalah salah satu kejadian besar, maka seperti biasa  sibuklah juga  Conspiracy Theorist membuat kerja mereka menyebarkan berbagai cerita sehingga ada diantaranya tidak terlintas di fikiran orang yang rasional. Kajian Universiti Corneal ke atas 38 juta rencana mengenai Covid-19 yang ditemui dalam media, 1.1 juta adalah rencana yang mengandungi maklumat palsu. Dari jumlah 1.1 juta rencana itu, 46% adalah teori konspirasi. Begitulah besarnya pengaruh teori konspirasi Covid-19 di dalam Infodemik.

Sekarang mari kita lihat beberapa teori konspirasi yang dikaitkan dengan Covid-19. Terdapat banyak TEORI KONSPIRASI yang disebarkan mengenai Covid-19, di antaranya adalah seperti berikut:

1. Covid-19 adalah senjata biologi yang dicetuskan oleh negara China

2. Virus Covid-19 (SARs-CoV-2) ini tidak wujud mengikut seorang conspiracy theorist bernama David Icke dan Alex Jones. Mereka mengatakan virus ini adalah plot elit2 dunia untuk menakluk dunia dan menarik balik kebebasan penduduk dunia. Ini kononnya mempunyai kaitan dengan agenda New World Order atau Deep State.

2. Covid-19 jauh lebih ringan dari demam selesema dan sudah ada ubat ajaib (miracle drugs) yang boleh menyembuhkannya.

3. Virus Covid-19 disebarkan melalui rangkaian 5G. Puak antivaksin menokok tambah bahawa logam yang terdapat dalam vaksin bertindak sebagai antena manusia ("human antenna") untuk menyebarkan virus melalui gelombang elektromagnetik.

4. Covid-19 ini sengaja diwujudkan untuk membantu agenda Bill Gates menggunakan vaksin untuk mencuri data dan mengawal penduduk dunia melalui microchips digital yang dimasukkan ke dalamnya. Begitu tinggi sekali daya imaginasi mereka khususnya golongan antivaksin.

5. Virus Covid-19 adalah ciptaan makmal China di Wuhan (kajian menunjukkan 30% rakyat Amerika percaya dengan teori konspirasi ini).

6. Tentera Amerika yang membawa masuk virus Covid-19 ke negara China. Ini dianggap reaksi balas konspirasi teori negara China ke atas tuduhan Amerika.

7.   Anti-GMO mencipta teori konspirasi mengatakan produk GMO berupa tanaman  mengandungi gene yang dimodifikasikan telah menyebabkan berlakunya pencemaran gene dan menggalakkan pembiakan virus Covid-19. 

8. Covid-19 adalah plot syarikat besar farmaseutikal. Dalam apa sahaja isu2 besar kesihatan, syarikat farmaseutikal pasti tidak terlepas dari sasaran conspiracy theorist dan antivaksin. Golongan2 antivaksin dan Dr.Quack seperti Dr.Mercola menggunakan tuduhan ini untuk mempromosi kaedah rawatan mereka sendiri yang berdasarkan pseudosains seperti pil ajaib, vitamin dan lain2.

9. Kadar kematian Covid dan statistik2 sebenar tentang pandemik Covid ini tidak didedahkan sepenuhnya dan bukan gambaran sebenar. Semuanya untuk sengaja membesar2kan pandemik ini.

10. Vaksin Covid-19 yang menggunakan m-RNA akan menyebabkan molekul ini masuk ke dalam nukleus dan merosakkan DNA manusia. 

11. Elit2 Amerika di dalam "Deep State" menggunakan Covid-19 untuk tujuan mengambil aleh Presiden Amerika dan Dr.Anthony Fauci adalah salah seorang yang terlibat.

Terdapat banyak lagi teori konspirasi tentang Covid-19 dan apa yang penting kita jangan terjebak dan terpengaruh dengan dakwaan2 ini walaupun yang menyampaikannya adalah individu yang berpengaruh termasuk oleh doktor perubatan. Terdapat ramai yang bergelar doktor terlibat di dalam menyebarkan teori konspirasi dan jangan terkejut kalau bertemu dengan doktor antivaksin dan doktor yang jadi "conspiracy theorist".

Teori konspirasi terhadap Covid-19 boleh memberi impak yang negatif kerana ia bukan setakat maklumat palsu atau separuh masak, tetapi akibat dari kepercayaan kepada teori ini, ia akan disusuli oleh perbuatan. Contoh yang baik adalah teori konspirasi yang mengatakan Covid-19 lebih ringan dari demam selesema menyebabkan President Donald Trump menggunakanya sebagai alasan untuk melambat2kan polisi mitigasi semasa menangani serangan hebat Covid-19. Antivaksin yang sebahagiannya bertitik tolak dari teori konspirasi boleh menyebabkan orang enggan mengambil vaksin dan akibatnya liputan vaksin menjadi rendah.

Maklumat yang salah ini boleh sampai kepada golongan2 lain yang berpengaruh seperti tokoh agama, artis, selebriti dan ahli2 politik. Ia boleh mempengaruhi keputusan sesebuah kerajaan untuk mengawal wabak. Orang ramai yang terpengaruh pula akan mengambil ringan dan mengamalkan petua2 yang salah untuk menangani Covid-19. Akhirnya boleh menggagalkan perjuangan kita melawan pandemik Covid-19.

Sebagai orang awam, kita kena sedar tentang kewujudan teori konspirasi ini supaya tidak terpengaruh dengannya. Walaupun terdapat teori konspirasi yang kemudiannya didapati benar tetapi bilangannya sangat kecil. Majority teori konspirasi adalah khabar angin dan mitos disebarkan oleh golongan2 yang ada kepentingan. Ada di antaranya akan kekal lama, manakala yang lain lenyap begitu saja. 

Maka ambillah pendirian yang sama dengan pertubuhan2 serta organisasi2 kesihatan yang diiktiraf seperti WHO, CDC, KKM, Institusi2 Akademik dan juga pertubuhan2 NGO yang mewakili pandangan badan2 yang diiktiraf ini. Selidiki betul2 setiap tulisan dan klip2 video yang disebarkan, cari siapa dan pihak mana yang menghasilkannya sebelum anda percaya dan menyebarkannya.

Jika anda berminat untuk mengetahui secara lebih mendalamtentang TEORI KONSPIRASI yang ditulis dalam bahasa melayu yang mudah difahami, rujuk tulisan saya di bawah ini:

TEORI KONSPIRASI : LEBIH AUTA DARI FAKTA


Dato' Dr. Rushdan Noor

23hb Nov 2020






RUJUKAN

https://theconversation.com/coronavirus-conspiracy-theories-are-dangerous-heres-how-to-stop-them-spreading-136564

https://allianceforscience.cornell.edu/blog/2020/04/covid-top-10-current-conspiracy-theories/

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/10/07/technology/Trump-conspiracy-theories.amp.html

https://www.newscientist.com/term/conspiracy-theories/

https://www.minda2tinta.com/2019/10/teori-konspirasi-lebih-auta-dari-fakta.html?m=1

https://www.scientificamerican.com/article/eight-persistent-covid-19-myths-and-why-people-believe-them/

https://www.google.com/amp/s/www.statista.com/chart/amp/23105/share-of-coronavirus-misinformaton-identified-as-conspiracy-theories/

No comments:

Post a Comment