Sunday 3 January 2021

VAKSIN COVID-19 OXFORD-ASTRAZENECA, JOHNSON & JOHNSON , SPUTNIKV DAN CANSINO (VAKSIN VEKTOR VIRUS) : APA YANG ORANG AWAM PERLU TAHU

 


Vaksin Covid-19 Oxford-AstraZeneca adalah vaksin yang berbeza dengan vaksin mRNA kerana ia menggunakan adenovirus sebagai vektor untuk menghasilkan Protein-S ("spike protein") di dalam sel penerima vaksin. Ia bukan vaksin mRNA seperti vaksin Moderna dan Pfizer, sebaliknya ia terdiri dari adenovirus yang membawa DNA. DNA yang dibawanya ini mengandungi kod genetik protein-S yang dipindahkan melalui teknologi kejuruteraan genetik. 

Idea untuk menghasilkan vaksin ini bermula apabila kod genetik lengkap virus Covid-19 yang dikongsi oleh ahli saintis China diterima oleh pasukan penyelidik di UK. Satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh Professor Sarah Gilbert dari Jenner Institut, Universiti Oxford terus memulakan kerja penyelidikan. Mereka menemui kod genetik protein S.

Vaksin Covid-19 Oxford-Astrazeneca ini juga dikenali sebagai "viral vector vaccine". Ia menggunakan teknologi memindahkan gene ke dalam DNA virus lain yang dijadikan pembawa/vektor untuk tujuan mengangkut/memindah gene tersebut. Teknologi ini sudah mantap dan digunakan di dalam penghasilan vaksin sebelum ini seperti vaksin Ebola. Virus yang digunakan ini tidak merbahaya kepada manusia dan dikenali sebagai adenovirus, ianya sudah diubah menjadi lemah dan tidak boleh membiak. Adenovirus yang digunakan di dalam vaksin ini dinamakan ChAdOx1. Ia boleh masuk ke dalam sel manusia tetapi tidak boleh membiak. Kelebihan menggunakan teknik ini adalah ianya boleh dihasilkan dalam makmal dalam kuantiti yang banyak, sangat selamat digunakan, murah  dan boleh meransang sistem imun dengan kuat. Jadi berbeza dengan vaksin mRNA yang menyuntik mRNA, apa yang disuntik ke dalam tubuh manusia adalah adenovirus yang telah menjalani proses kejuruteraan genetik yang dinyatakan di atas. Disebabkan adenovirus ini telah diubahsuai, ia tidak boleh menjangkiti penerima vaksin dan ia tidak juga boleh berinteraksi dengan gene penerima vaksin.

Vaksin yang mengandungi Adenovirus yang membawa keratan DNA mengandungi gene protein S ini dinamakan ChAdOx1 nCoV-19. Disebabkan adenovirus mengandungi selaput luar, maka ia menjadi pelindung kepada DNA di dalamnya, sebab itu vaksin ini lebih stabil dan tidak mudah dimusnahkan sepertimana mRNA. Jadi vaksin jenis adenovirus boleh bertahan selama 6 bulan jika disimpan di dalam peti ais pada suhu 2-8 darjah selsius. Kelemahan vaksin jenis ini adalah keberkesanan yang berbeza-beza mengikut usia penerima dan berkemungkinan reaksi tubuh kepada adenovirus yang boleh menjadi penyebab menurunnya kadar keberkesanan. Penghasilannya juga agak kompleks.



Apabila vaksin ini disuntik dalam otot lengan, adenovirus akan masuk ke dalam sel dan melepaskan DNA yang mengandungi gene protein S ke dalam nukleas dan nukleas akan menyalin gen ini dalam bentuk mRNA. mRNA yang mengandungi kod genetik protein S akan keluar dari nukleas dan kemudiannya digunakan untuk menghasilkan protein S di dalam sitoplasma . Apabila protein S dihasilkan, ia akan dipersembahkan kepada sistem imun dan ransangan pun berlaku untuk dikenali dan diingati (memori).  Apabila penerima vaksin ini terdedah kepada virus Covid-19 di masa hadapan, sistem imun akan mengenalinya dan terus memusnahkannya samada oleh sel pembunuh (Killer T cell) ataupun antibodi. Dua suntikan akan diberikan dalam masa 4-12 minggu. Suntikan vaksin kali kedua adalah untuk meningkatkan ransangan ataupun booster supaya tahap imuniti lebih tinggi semasa jangkitan virus Covid-19 nanti.

Pada bulan April 2020, Universiti Oxford berkoleberasi dengan syarikat Astrazeneca untuk menghasilkan vaksin ini. Ketua penyelidik dalam kajian klinikal vaksin ini adalah Profesor Andrew Pollard. Vaksin ini telah melalui semua fasa kajian klinikal. Ia mula memasuki fasa ke 3 kajian pada bulan Jun 2020 di Brazil yang kemudiannya disertai oleh beberapa negara lain. Di samping Brazil, beberapa buah negara lagi yang terlibat dengan kajian ini adalah UK, Amerika dan Afrika Selatan. Peserta di dalam kajian ini diberikan suntikan dos pertama yang berbeza (dos rendah dan dos tinggi) dibandingkan dengan plasebo. Dos suntikan yang kedua adalah sama. Kajian ini adalah "single blind placebo controlled trial" yang berkualiti tinggi. 



Pada 8hb Disember, kertas kajian fasa 3 telah disiarkan dalam journal Lancet. Ini adalah keputusan penilaian peer (peer review results). Keberkesanan secara menyeluruh untuk gabungan kedua-dua dos vaksin ini adalah 70.4%. Apabila diasingkan kumpulan yang berbeza dos untuk suntikan pertama (dos suntikan kedua adalah sama), keberkesanan vaksin pada dos yang lebih rendah adalah 90%. Manakala dos yang lebih tinggi pula memberi keberkesanan sebanyak 62.1%. Walau pun terdapat teori, tidak dapat dipastikan mengapa dos yang lebih rendah menghasilkan keberkesanan yang lebih tinggi. Salah satu teori adalah disebabkan dos yang rendah lebih cepat meransang sel memori dan lebih berkesan  meransang sel T yang menyokong penghasilan antibodi. Vaksin ini juga didapati sangat selamat dan telah lulus penilaian keselamatan. Majoriti peserta dalam kajian ini berusia antara 18-55 tahun. Kesan sebenar  ke atas golongan yang berusia lebih 55 tahun memerlukan data yang lebih banyak. Walaupun telah wujud mutan virus Covid-19 yang baru di UK, namun pakar-pakar berpendapat virus ini tidak lebih ganas dari yang sedia ada dan kemungkinan besar akan dapat ditangani oleh vaksin yang diberikan.

Pada 30hb Disember, UK telah meluluskan penggunaan vaksin ini secara kecemasan. Ia akan diberikan secara besar-besaran bermula pada 4hb Jan 2021. Autoriti Regulatori Ubat negara ini (MHRA) dan NHS telah pun meluluskan penggunaan vaksin covid Pfizer-BioNTech (vaksin mRNA) semenjak 8hb Disember lagi dan lebih 900 ribu rakyat mereka telah menerima vaksin tersebut. Vaksin adenovirus Oxford-Astrazeneca ini adalah yang kedua diluluskan oleh MHRA. Dengan adanya vaksin ini maka akan ada lebih banyak pilihan untuk orang ramai di samping dapat mengurangkan masalah kekurangan bekalan dan monopoli sesebuah syarikat.

Syarikat Farmaseutikek Johnson & Johnson telah mengeluarkan satu lagi vaksin Covid-19 yang berasaskan virus vektor. Vaksin ini dikenali sebagai JNJ-78436735 (juga dikenali sebagai Ad26.COV2.S) telah melepasi kajian keselamatan fasa 1 dan fasa 2. Kajian fasa 3 juga telah dianalisa dan keputusan awal hasil kajian ini telah dikeluarkan. Kajian vaksin ini dilakukan di Amerika, Amerika Latin dan Afrika Selatan. Kajian klinikal fasa 3 vaksin ini dikenali sebagai ENSEMBLE melibatkan 3 benua iaitu Amerika utara, Amerika latin (Argentina, Brazil, Mexico dll) dan Afrika Selatan. Kajian ini adalah "double blind randomized placebo controlled trial" dengan sasaran ke atas 80,000 peserta dari 3 benua. Tumpuan usia adalah 18 tahun ke atas dan agak ramai dalam kalangan berusia lebih 60 tahun. Tumpuan utama kajian ini adalah untuk mengurangkan keseriusan Covid-19 dan kemasukan ke wad serta ICU. 

Hasil awal (melibatkan lebih 40 ribu peserta) kajian ini selepas satu bulan suntikan diberikan adalah 72% keberkesanan mencegah jangkitan Covid-19 tahap sederhana dan berat,  di Amerika. Manakala keberkesanan keseluruhan dari hasil kajian di 3 benua adalah 66% di dalam mencegah tahap sederhana dan berat. Keseluruhannya ia berkesan sebanyak  85% mencegah tahap berat jangkitan Covid-19. Di samping itu ia juga didapati 100% mencegah kematian akibat Covid-19. Keberkesanan vaksin ini nampaknya rendah di Afrika Selatan yakni 57% , mungkin disebabkan oleh variant virus Covid-19 bernama B.1.351 yang didapati mudah merebak.

Apa yang menarik tentang vaksin ini adalah ia diberikan dalam satu suntikan sahaja. Johnson & Johnson menghasilkan vaksin ini di atas tanggungjawab sosial dan tidak mementingkan keuntungan kerana vaksin ini nanti akan dapat digunakan di negara2 yang kurang berkemampuan dan ianya juga dapat menyelesaikan masalah penyimpanan dan kesukaran memberi 2 suntikan seperti mana vaksin2 Covid-19 yang lain. Vaksin ini dapat bertahan selama 2 tahun pada suhu -20 darjah selsius dan 3 bulan pada suhu 2-8 darjah selsius. 



Satu lagi vaksin dalam kategori yang sama dikeluarkan oleh syarikat dari Rusia dikenali sebagai SputnikV, sedang menjalani fasa 3 kajian klinikal. Keputusan awal kadar keberkesanan adalah 91.4%. Hasil kajian ini disiarkan dalam jurnal Lancet.

Syarikat dari China CanSino Biologic Inc. juga menghasilkan vaksin vektor virus yang diberikan dalam satu suntikan sama seperti SputnikV dan Johnson & Johnson. Vaksin Cavid-19 CanSino sudah menjalani kajian klinikal fasa 3 dengan keberkesanan mencegah jangkitan Covid bergejala sebanyak 65.7% (kajian di Pakistan sahaja 74.8%), manakala berkesan mencegah Covid-19 bergejala serius sebanyak 90%. 

Untuk membaca tentang vaksin Covid-19 jenis mRNA, sila baca di pautan ini:

Vaksin mRNA: Apa yang orang awam perlu tahu


Dato' Dr.Rushdan Noor

4hb Jan 2021




MHRA: Medicines and Healthcare products Regulatory Agency

https://www.nytimes.com/interactive/2020/health/oxford-astrazeneca-covid-19-vaccine.html

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext

https://www.google.com/amp/s/www.telegraph.co.uk/global-health/0/covid-19-vaccine-oxford-moderna-astrazeneca-pfizer-coronavirus-uk-news/amp/

https://www.ox.ac.uk/news/2020-12-08-first-peer-reviewed-results-phase-3-human-trials-oxford-coronavirus-vaccine

https://edition.cnn.com/2021/01/29/health/johnson-coronavirus-vaccine-results/index.html

https://www.jnj.com/johnson-johnson-initiates-pivotal-global-phase-3-clinical-trial-of-janssens-covid-19-vaccine-candidate

https://www.prnewswire.com/news-releases/johnson--johnson-announces-single-shot-janssen-covid-19-vaccine-candidate-met-primary-endpoints-in-interim-analysis-of-its-phase-3-ensemble-trial-301218035.html

https://www.rt.com/russia/514334-lancet-sputnikv-clinical-trial-data/



No comments:

Post a Comment