Tuesday 5 January 2021

VAKSIN COVID-19 VIRUS TERNYAHAKTIF DARI CHINA (SYNOPHARM DAN SINOVAC)



Salah satu Vaksin Covid-19 yang telah digunakan ke atas manusia dihasilkan oleh syarikat Synopharm di negara China. Vaksin ini dinamakan BBIBP-CorV. Ia telah diluluskan untuk kegunaan rakyat negara China, Bahrain dan UAE. 

Vaksin Pfizer-BionTech dan Moderna menggunakan mRNA, manakala Vaksin Oxford-AstaZeneca pula menggunakan adenovirus. Vaksin Synopharm atau    BBIBP-CorV.ini diperbuat dari virus Covid-19 yang telah dilemahkan ataupun ternyahaktif. Virus ini diperolehi dari pesakit dan kemudian dibiakkan dalam lapisan sel buah pinggang monyet di dalam tangki biorektor. Apabila ahli sains berjaya menghasilkan banyak virus, proses melemahkannya dilakukan menggunakan bahan yang dikenali sebagai beta-propiolactone. Bahan ini akan mengikat RNA virus dan menyebabkan ia menjadi tidak aktif dan tidak mampu untuk membiak. Virus ini kemudian dicampurkan dengan adjuvant untuk meningkatkan antigenisitinya. 


Vaksin menggunakan virus yang ternyahaktif ini telah digunakan berkurun lamanya dan didapati sangat selamat. Di antara vaksin yang menggunakan kaedah ini adalah vaksin polio, vaksin rabies dan vaksin hepatitis A. Apabila vaksin ini disuntik kepada manusia protein yang ada di permukaannya akan meransang sistem imun dan memori bagi menghasilkan antibodi. Apabila jangkitan Covid-19 berlaku, ia akan meransang sistem imun termasuk sel T-helper dan juga sel limfosit B yang akan menghasilkan antibodi untuk memusnahkan virus ini. Antibodi adalah senjata utama badan melawan virus oleh vaksin jenis ini. Keputusan awal kajian fasa 3 menunjukkan vaksin ini mempunyai keberkesanan sebanyak 79.3%.Keputusan kajian fasa 3 di UAE menunjukkan keberkesanan sebanyak  86%. Keputusan resmi yang lengkap belum dikeluarkan.



Vaksin ini telah menjalani kajian klinikal hingga ke fasa 3 yang bermula pada bulan Julai di UAE dan kemudian di Moroco dan Peru. Sejumlah 60,000 orang menyertai kajian ini. Sehingga Nov 2020 sejuta rakyat China telah menerima suntikan vaksin ini. UAE mula menggunakan vaksin ini pada bulan September 2020, diikuti oleh Dubai, Bahrain dan Mesir. 




Satu lagi vaksin Covid-19 dari China adalah dihasilkan oleh Syarikat Sinovac menggunakan kaedah yang sama. Vaksin ini dikenali sebagai Coronavac.Coronavav telah melalui fasa 3 kajian klinikal di beberapa buah negara termasuk Brazil, Indonesia dan Turki. Hasil awal kajian di Turki menunjukkan kadar keberkesanan sebanyak 91.25%.Setakat rencana ini ditulis, kita masih lagi menunggu hasil kajian yang lebih terperinci. Setakat ini vaksin ini juga didapati selamat dengan kadar kesan sampingan ringan berlaku tidak lebih dari 5%. Sinovac mula digunakan di China pada bulan Julai 2020 dan dalam.proses pengedaran global di mana sejumlah 40 juta dos telah dipesan oleh Indonesia. 

Kedua2 vaksin ini diberikan melalui suntikan dalam otot di lengan dalam 2 dos di mana vaksin Synopharm dalam  masa selang 3 minggu dan Sinovac selang 2 minggu. Kelebihan vaksin2 menggunakan virus yang ternyahaktif ini adalah ianya lebih stabil dan boleh disimpan dalam peti sejuk bersuhu 2-8 darjah selsius. Walaupun keberkesanan vaksin ini lebih rendah dari vaksin mRNA, ia memlunyai kelebihan dari segi penyimpanan dan keselamatan berdasarkan kepada sejarah vaksin jenis ini yang panjang.

Kelulusan penggunaan vaksin ini telah dibuat melalui penilaian yang teliti ke atas data2 dengan mengambil kira pertimbangan manfaat dan mudarat oleh penguatkuasa ubatan yang berwibawa, berdasarkan situasi pandemik Covid-19 pada masa ini. Kenyataan ini dikeluarkan oleh pihak autoriti ubat negara China iaitu China's National Medical Products Administration.

Dato' Dr.Rushdan Noor

6hb Jan 2021




https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.amp.html

https://www.nytimes.com/2020/12/30/business/china-vaccine.html

https://www.nytimes.com/interactive/2020/health/sinopharm-covid-19-vaccine.html

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-asia-china-55212787

https://www.pmlive.com/pharma_news/sinopharms_covid-19_vaccine_scores_approval_in_china_1360725?SQ_DESIGN_NAME=2&

https://www.thestar.com.my/aseanplus/aseanplus-news/2021/01/02/chinas-sinopharm-reports-strong-interim-results-for-its-covid-19-vaccine

https://www.nytimes.com/interactive/2020/health/sinovac-covid-19-vaccine.html

No comments:

Post a Comment