Monday 13 September 2021

CDC : ORANG YANG TIDAK DIVAKSIN 5 KALI LEBIH TINGGI UTK DIJANGKITI VARIAN DELTA DAN 11 KALI LEBIH TINGGI KADAR KEMATIAN.

Penyelidik melihat data dari lebih 600,000 kes Covid-19 semasa 2 tempoh iaitu tempoh sebelum varian Delta (April-Jun) dan tempoh selepas varian Delta (Jun-Julai). Penyelidik kemudian mengukur "age-standardized ratio" untuk bilangan kes, kemasukan hospital dan kematian yg melibatkan golongan yang menerima vaksin dan yang tidak menerima vaksin dalam masa kedua2 tempoh tersebut.

Penyelidik mengkaji keberkesanan vaksin di dalam mengurangkan risiko mendapat jangkitan,  kemasukan wad dan kadar kematian semasa kedua2 tempoh pre-delta (sebelum serangan varian delta) dan post-delta (serangan varian delta) berbanding dengan golongan yang tidak mengambil vaksin. Berikut adalah hasil kajian:


TEMPOH SEBELUM VARIAN DELTA (Pre-Delta)

1. Penerima vaksin yang lengkap mempunyai 11 kali lebih rendah untuk mendapat jangkitan berbanding dengan golongan yang tidak menerima vaksin. (Keberkesanan 91%)

2. Penerima vaksin mempunyai kadar kemasukan ke dalam wad sebanyak 13 kali lebih rendah.(keberkesanan 92%)

3. Penerima vaksin mempunyai kadar kematian 16.6 kali lebih rendah dari yang tidak menerima vaksin. (Keberkesanan 94%)


TEMPOH SELEPAS VARIAN DELTA (Post- Delta)

1. Penerima vaksin yang lengkap mempunyai 4.6 kali lebih rendah untuk mendapat jangkitan (keberkesanan 78%)

2. Penerima vaksin mempunyai kadar kemasukan ke dalam wad sebanyak 10 kali lebih rendah. (Keberkesanan 90%)

3. Penerima vaksin mempunyai kadar kematian 11.3 kali lebih rendah dari yang tidak menerima vaksin. (Keberkesanan 91%)

KESIMPULAN

Vaksin Covid-19 berkesan mencegah jangkitan, menurunkan kadar kemasukan ke wad dan menurunkan kadar kematian walaupun ke atas varian Delta. Tidak mengambil vaksin 5 kali lebih tinggi kemungkinan untuk dijangkiti, 10 kali lebih berisiko untuk masuk ke dalam wad dan 11 kali lebih tinggi risiko untuk mati akibat Covid-19 akibat varian delta berbanding dgn penerima vaksin.


Dato' Dr.Rushdan Noor

14hb Sep 2021


Rujukan :


https://arstechnica.com/science/2021/09/unvaccinated-are-5x-more-likely-to-catch-delta-11x-more-likely-to-die/

 https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7037e1.htm?s_cid=mm7037e1_w

1 comment:

  1. Regardless of where you are from, all of our beneficial operators will give you totally regulated, highly secure and vastly impressive gaming experiences. The last innovation you want bear in mind of|to concentrate on|to pay attention to} if you play free or actual cash cellular slots is the best way|the way in which} you spin the reels. Recent developments mean it is attainable for you to can} swipe down on the reels or shake your cellphone to generate a spin. While the latter option is more of a novelty, the former really helps to speed up your play when you don't wish to 솔카지노 use the auto spin function.

    ReplyDelete