Wednesday 29 September 2021

TAK USAH PENING DAN KELIRU : FORMULA MUDAH UNTUK MEMBEZAKAN BENAR DAN PALSU

Di dalam video yang saya share semalam, kita mendengar pendapat Ustaz Wadi Annuar berkenaan vaksin daripada sudut hukum hakam agama. Sangat jelas sekali apa yang beliau sampaikan. Boleh ikuti video beliau di pautan ini: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10219450992493326&id=1468333443

Daripada sudut perubatan pula, kita sepatutnya menggunakan kaedah ataupun prinsip yang sama. Isu tentang vaksin dan wabak penyakit adalah di bawah kepakaran pakar2 perubatan tertentu. Tidak semua pakar dianggap berwibawa untuk mengeluarkan pendapat mereka tentang perkara ini. Apatah lagi orang awam dan tidak yang tidak memiliki ilmu perubatan.

Pakar2 yang layak ini pula mempunyai bidang2 pengkhususan yang tersendiri dan hanya berwibawa untuk bidang khusus tertentu. Contohnya dari aspek ilmu mengawal wabak penyakit, pakar epidemiologi dan pakar kesihatan awam, pakar tentang sifat2 virus dan mikrob, pakar virologi dan mikrobiologi, pakar merawat jangkitan penyakit pula adalah pakar jangkitan penyakit, merawat pesakit dalam kecemasan, pakar perubatan kecemasan. Penghasilan vaksin pula, pakar vaksinologi, pakar immunologi. 

Banyak lagi pakar2 khusus yang terlibat, hatta untuk menilai data2 kajian dan hasil perlaksanaan program, kita perlukan khidmat pakar statistik (statistician). 

Untuk mengawal wabak penyakit, bukan kerja seorang dua pakar tetapi penggembelingan pakar2 di dalam setiap bidang khusus yang saya sebutkan di atas. Inilah pakar2 yang ada di belakang autoriti kesihatan mana2 negara termasuk KKM. Jika autoriti kesihatan negara mempunyai pakar2 ini, apatah lagi autoriti kesihatan antarabangsa yang besar seperti WHO, CDC, FDA dan lain2. 

Semua autoriti kesihatan  serta institusi akademik  samada di negara kita mahupun di seluruh dunia berpendapat bahawa vaksin yang digunakan adalah bermanfaat dan selamat. Pertimbangan antara manfaat dan mudarat menunjukkan vaksin kekal bermanfaat sehingga ke hari ini. Hatta, setiap negara mempunyai program imunisasi masing2. 

Ya, memang ada pakar2 dan individu2 yang berbeza pendapat. Perbezaan dari sedut pendekatan boleh diperdebatkan  tapi kalau pendapat itu bertentangan (berbeza 180 darjah), ini bermasalah. Apa sepatutnya dilakukan?  Pertama, selidiki siapakah mereka dan apakah latar belakang mereka? Apakah mereka ini layak untuk memberi pandangan tentang bidang2 khusus yang diperkatakan? Adakah mereka mewakili majoriti pendapat atau hanya pendapat peribadi? Apakah rujukan mereka? 

Kemudian nilai diri anda sendiri. Bertanya pula kepada diri anda, adakah anda percaya kepada sesuatu pendapat kerana ianya sama dengan pendapat anda, tanpa mengambil kira kewibawaan sumber pendapat tersebut ?.Anda memilih hanya pendapat yang selari dengan kepercayaan anda tanpa terlebih dahulu mengesahkan maklumat tersebut. " Aku dah kata dulu lagi, mesti betul pendapat dia ni, sama saja dengan pendapat aku", jom like, share.... 

Jadi berpandukan kepada maklumat2 yang saya nyatakan di atas, apakah pilihan kita sebagai orang awam, hatta sebagai seorang doktor atau pakar biasa seperti saya ? Jawapannya jelas, jangan pening2 dan stres, percaya kepada pihak yang benar2 layak dan berwibawa. 

Tidak ada sesiapa atau apa2 institusi yang sempurna, kesilapan masih boleh berlaku, tetapi pihak yang berwibawa lebih banyak benar dan kurang melakukan kesilapan berbanding dengan pihak yang tidak berwibawa. Pihak yang satu lagi ini mungkin hanya "TIN KOSONG" !!.


Dato' Dr.Rushdan Noor

29hb Sep 2021

No comments:

Post a Comment