Tuesday 11 June 2019

GELANG MAGNETIK DAN KESAN PLASEBO

Dato'Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Medical Mythbusters Malaysia

KESAN PLASEBO


Kesan placebo adalah kesan ke atas kesihatan yang boleh diukur selepas terdedah kepada satu intervensi yang bukan merupakan tindakbalas fisiologi ke atas  kesan biologi yang hendak disasarkan. Placebo adalah sesuatu yang tidak mempunyai bahan aktif dan tidak ada kaitan dengan penyakit ataupun keadaan yang hendak dipulihkan. Bahan placebo yang sering digunakan jika ujian itu dilakukan menggunakan ubat adalah pil glukos. Jika ubat yang diuji itu di dalam bentuk cecair maka bahan placebo yang digunakan mungkin air kosong ataupun larutan saline. Jika ujian ke atas alat, maka alat yang menjadi placebo akan menyerupai alat yang hendak diuji tetapi tidak berfungsi. Plasebo juga boleh diberikan dalam bentuk lain termasuk apa sahaja jenis kaedah rawatan yang direka-reka oleh pengamal seperti menggunakan alat tertentu untuk diaplikasikan kepada pesakit. Kesan placebo sebenarnya lebih kepada mengubah persepsi seseorang terhadap gejala yang dihadapi. Gejala yang paling sering dirawat adalah sakit. Persepsi terhadap sakit kadangkala dapat dikurangkan hanya dengan mengubah mood dan perasaan pesakit tanpa melegakan punca sakit tersebut. Pesakit yang merasa yakin, tenang dan kurang stress mengandungi hormone endorphin yang lebih tinggi dan hormone ini dapat mengurangkan tekanan dan  persepsi sakit. Senaman juga boleh meningkatkan rembesan hormone endorphin dan boleh mengurangkan persepsi sakit. Kesan placebo ini digunakan oleh pengamal perubatan alternative seperti bomoh, tukang urut dan juga “Healer”. Seseorang yang mengambil placebo juga boleh mengalami kesan negative seperti juga kesan sampingan ubat yang sebenar seperti loya, cirit dan sembelit. Kesan sampingan placebo ini juga dinamakan kesan nocebo. Melalui kesan placebo ini seseorang yang mengalami sakit boleh dikurangkan gejala sakitnya dengan apa sahaja cara dengan syarat mereka yakin cara tersebut dapat memberi kesan. Hatta jika yakin dengan air kosong dan pil glukos sekalipun dapat mengurangkan sakit melalui kesan plasebo. Pendek kata placebo adalah “ubat tipu” yang dapat memberi kesan ke atas pengurangan gejala walaupun ianya tidak ada kaitan dengan penyakit yang hendak ditangani. Jadi placebo tidak merawat punca penyakit tetapi hanya mengurangkan gejala melalui kesan psikologi. Walaupun pesakit merasa lega semasa mengambil placebo, kelegaan itu hanya persepsi semata-mata dan apabila ahli sains mengukur keadaan penyakit, mereka dapati penyakit yang dialami oleh pesakit tersebut sebenarnya masih kekal sama. Contohnya pesakit asthma yang diberi ubat sedutan, salah satu daripadanya adalah ubat sedutan sebenar dan satu lagi ubat sedutan yang hanya placebo, selepas mengambil kedua-duanya pesakit mengadu kedua-duanya memberi kelegaan yang sama. Tetapi apabila ahli sains membuat penilaian keberkesanan melalui ujian pernafasan secara objektif, didapati kesan penyembuhan hanya diperolehi jika mengambil ubat sedutan yang sebenar, manakala  sedutan placebo tidak menunjukkan keputusan yang lebih baik. Jadi kelegaan yang dirasai oleh pesakit terhadap placebo hanya pada peringkat minda ataupun persepsi semata-mata. Kadangkala kesan placebo boleh juga dialami oleh pesakit hanya dengan interaksi yang baik dengan perawat. 

Di dalam kajian keberkesanan sesuatu jenis produk kesihatan, salah satu kaedah penyelidikan yang paling berkualiti adalah kajian yang melibatkan perbandingan di antara kesan sebenar produk tersebut ke atas kesihatan dan kesan placebo. Jadi di dalam kajian seumpama ini ahli sains hanya akan menerima bukti keberkesanan sesuatu jenis produk tersebut jika kesan positif yang diberikan oleh produk tersebut bukan kesan placebo. Ahli sains akan membandingkan dua kumpulan individu iaitu satu kumpulan diberikan produk kesihatan yang dikaji dan satu kumpulan lagi diberikan placebo yang rupa fizikalnya sama dengan produk yang dikaji tetapi tidak mempunyai bahan aktif. Semua ahli di dalam kumpulan ini tidak mengetahui samada mereka mengambil produk sebenar ataupun placebo. Kajian seumpama ini dikenali sebagai “Double blind Placebo controlled trial”. Jika  kajian seumpama ini dijalankan dengan baik dan menggunakan bilangan sampel yang mencukupi, hasil kajian ini adalah yang paling kukuh untuk membuktikan keberkesanan sesuatu jenis ubat ataupun produk kesihatan. Inilah sebenarnya yang dicari oleh pengamal perubatan moden iaitu sesuatu yang boleh memberi kelegaan dan penyembuhan bukan sahaja kepada gejala tetapi yang lebih penting adalah memulihkan punca gejala tersebut.

GELANG MAGNETIK

Terdapat terlalu banyak amalan masyarakat kita yang dilakukan untuk tujuan memulihkan kesihatan. Banyak amalan-amalan ini tidak diketahui asal usulnya dan tidak kurang yang dibawa turun menurun daripada nenek moyang. Terdapat juga amalan yang diperkenalkan oleh pengamal perubatan alternatif. Pada satu ketika dahulu terdapat ramai ahli masyarakat, lelaki dan wanita yang mengamalkan pemakaian gelang tangan yang diperbuat daripada logam. Gelang ini juga menjadi produk yang hangat di pasaran sehingga ada yang menjualnya melalui kaedah pemasaran pelbagai peringkat (MLM). Gelang ini didakwa telah menjalani ionisasi dan mampu memberi manfaat kepada pemakainya melalui pengstabilan aliran tenaga elektromagnetik. Salah satu jenis gelang ini dinamakan gelang Q-Ray. Ia dikatakan telah dicipta oleh Manuel L Polo, seorang pengamal chiropractic dalam tahun 1973. Perniagaan gelang ini menjadi tular dengan kewujudan kemudahan laman web semenjak tahun 1997-98. Kepercayaan kesan gelang kepada pemakainya ini bukanlah berdasarkan kepada ilmu sains moden sebaliknya adalah kepercayaan pengamal rawatan alternatif yang kebanyakan mereka tidak mempunyai latar belakang sains moden. Pencipta gelang ini percaya bahawa di dalam badan kita terdapat keseimbangan di antara ion positive dan negative. Badan menjadi sakit jika berlaku ketidakseimbangan kedua-dua caj ini. Terdapat juga gelombang biomagnetik alfa dan beta yang mengalir di dalam badan melalui pusat-pusat badan utama dan jika gelombang ini dipisahkan, akan berlaku perubahan aliran gelombang di mana ada  tempat-tempat tertentu gelombang ini akan terhenti. Gangguan aliran gelombang biomagnetik dan ketidakseimbangan ion negative dan positif inilah yang menyebabkan penyakit. Untuk menyeimbangkan kembali ion ini, arus elektrik yang berlebihan perlu dikeluarkan dan di sinilah letaknya fungsi gelang yang kononnya pada hujung bulat gelang itu adalah kawasan yang mempunyai rintangan rendah. Hujung bulat ini akan menjadi tempat mengeluarkan caj positif yang berlebihan. Kelebihan ion positif dikaitkan dengan tahap nutrisi yang rendah, pernafasan yang tidak stabil dan kehidupan yang tidak aktif. Manakala kekurangan ion negative pula dikaitkan dengan gejala kerisauan, stress, takut, benci dan keletihan. Ada juga pengeluar gelang magnetik yang mendakwa bahawa aliran magnet yang dihasilkan oleh gelang ini dapat memisahkan kelompok sel-sel darah merah dan menyebabkan sel-sel dapat mengambil lebih oksigen dan mengeluarkan lebih tenaga. Bertahun-tahun gelang ini dikatakan mampu untuk mengembalikan kesihatan, mengurangkan sakit akibat kanser, memperbaiki pergerakan otot, memperbaiki kemampuan bersukan, menyimpan tenaga dan lain-lain. Banyak lagi dakwaan manfaat yang dibawa oleh pemakaian gelang ini. 
Pada pandangan sains moden, konsep tenaga elektromagnetik dan ion-ion bercaj yang dinyatakan di atas adalah palsu dan tidak menepati fisiologi badan yang sebenar. Tidak ada bukti saintifik yang menunjukkan bahawa penyakit disebabkan oleh ketidakseimbangan caj positif dan negatif. Sains moden tidak dapat menerangkan secara objektif bagaimana boleh adanya kaitan antara ketidakseimbangan caj ini dengan kejadian penyakit. Malahan dakwaan yang mengatakan gelang besi itu bercaj pun disanggah oleh ahli sains kerana objek yang pejal seperti gelang tersebut sebenarnya tidak boleh diionkan (ionized). Ujian mikroskopik elektron yang dijalankan dimakmal juga mengesahkan bahawa ianya tidak bercaj.
Golongan yang mempercayai gelang Q ray ini seringkali menggunakan testimony dan ujian kekuatan jari yang dinamakan Omura test ataupun O-Ring test. Di dalam ujian ini, individu yang diuji akan menjalani ujian kekuatan sebelum dan selepas memakai gelang. Kekuatan itu diuji dengan rakan lain cuba memisahkan jari telunjuk dan ibu jari yang ditemukan bersama. Walaupun kadangkala ujian ini didapati berjaya tetapi dari sudut pengetahuan ilmu psikologi, fenomena ini dapat diterangkan  melalui mekanisma yang dinamakan “suggestion”. Apa yang berlaku adalah disebabkan oleh kekuatan yang sengaja diubahsuai samada daripada rakan yang menguji ataupun individu yang memakai gelang, sehingga mereka yang melakukan ujian Omura ini dapat bekerjasama hingga berjaya meyakinkan pemerhati.
KAJIAN SAINTIFIK MENGENAI KEBERKESANAN GELANG MAGNETIK
Kajian saintifik telah dijalankan ke atas gelang magnetik dan disiarkan di dalam Jurnal Mayo Clinic Proceeding. Kajian ini adalah kajian “Randomized, double-blind, placebo-controlled trial” yang dijalankan oleh Bratton RL dan rakan-rakan, di mana matlamat kajian ini dijalankan adalah untuk menguji samada gelang yang didakwa bercaj ini boleh merawat sakit otot dan sendi. Di dalam kajian ini seramai 305 orang memakai gelang berion, manakala 305 orang lagi memakai gelang placebo selama 4 minggu. Individu di dalam kedua-dua kumpulan ini tidak mengetahui samada mereka memakai gelang bercaj ataupun gelang placebo. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa  terdapat pengurangan dari segi gejala sakit yang dialami oleh kedua-dua kumpulan. Tidak ada perbezaan yang bermakna daripada segi pengurangan sakit di antara kumpulan yang memakai gelang bercaj dan gelang placebo. Jadi ini menunjukkan bahawa sebenarnya gelang bercaj ataupun gelang magnetik (termasuk Q-ray) ini memberi kesan positif hanya melalui kesan placebo dan bukan disebabkan oleh apa yang didakwa oleh penciptanya (1). Keputusan yang sama juga telah diperolehi oleh kajian yang dijalankan oleh Richmond SJ dan rakan-rakan. Mereka menggunakan beberapa jenis gelang di antaranya gelang magnetic dan gelang tembaga yang dipakai selama 16 minggu dan pemakai bertukar gelang (Crossover trial) selepas beberapa lama dan mereka sendiri tidak tahu apakah jenisnya. Kajian ini adalah untuk melihat kesan pemakaian gelang ini ke atas sakit radang sendi (osteoarthritis). Hasil kajian ini menunjukkan bahawa pemakaian gelang-gelang ini tidak mengurangkan kesakitan, tidak melonggarkan sendi yang keras dan tidak ada manfaat ke atas fungsi fizikal sendi yang terlibat. Pengkaji membuat kesimpulan bahawa pemakaian gelang-gelang ini jikapun berkesan adalah disebabkan oleh kesan placebo. (2)
Syarikat yang mengeluarkan gelang ini telah disaman beberapa kali oleh beberapa badan yang melindungi pengguna di Amerika pada tahun 2000-2004 dan dikehendaki membayar sejumlah wang tertentu kepada pihak  yang menyaman sebagai ganti rugi kerana membuat dakwaan palsu mengenai kemujaraban gelang ini untuk merawat pelbagai jenis penyakit. Di samping dakwaan palsu, pihak mahkamah juga menganggap ianya satu penipuan dari sudut perniagaan di mana harga sebiji gelang magnetik tersebut terlalu mahal (ada yang dijual dengan harga $200 USD sebiji) sedangkan ianya hanyalah placebo.
FATWA HUKUM MEMAKAI GELANG BESI MAGNETIK BAGI LELAKI UNTUK TUJUAN KESIHATAN
Fatwa di atas telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan yang semasa persidangan untuk mengeluarkan fatwa ini, mereka telah menjemput pakar perubatan untuk memberi pendapat. Menurut pakar perubatan yang dijemput, beliau menjelaskan bahawa daripada sudut kesihatan tidak ada bukti bahawa gelang magnetic memberi kesan positif kepada kesihatan manusia. Apa yang ada hanyalah testimony iaitu pengakuan perseorangan tentang kesannya dan ianya tidak diterima sebagai bukti oleh Kementerian Kesihatan Malaysia kerana mempunyai unsur placebo. Pertubuhan Kesihatan Sedunia juga tidak membuat kenyataan mengenai keberkesanan menggunakan gelang ini walaupun ianya selamat diamalkan. Majlis fatwa membuat rumusan bahawa bagi lelaki yang memakai gelang sebagai perhiasan diri menurut hukum syara’ adalah haram berdasarkan hadith daripada Ibnu Abbas r.s katanya : Rasullullah saw melaknat lelaki yang meniru-niru gaya perempuan, dan perempuan yang meniru-niru gaya lelaki. Pemakaian gelang magnetic ini hukumnya harus hanya jika terbukti berkesan melalui kajian saintifik sains perubatan. Sekiranya pemakaian gelang magnetic tidak memberi faedah daripada segi kesihatan, maka perlu ditinggalkan. Keputusan akhir daripada Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Sembilan ini adalah HARAM bagi lelaki memakai gelang magnetic kerana pemakaian gelang tersebut lebih kepada menyerupai wanita di samping tidak ada bukti saintifik yang ianya berkesan. Amalan ini adalah satu kaedah yang boleh merosakkan orang Islam (3).
KESIMPULAN
Penjelasan mengenai bagaimana system badan berfungsi yang digunakan oleh pencipta gelang Q-Ray ataupun gelang-gelang magnetik yang lain  tidak menepati ilmu sains perubatan moden. Begitu jugalah penerangan mengenai bagaimana gelang ini dapat menyembuhkan penyakit, menyimpang daripada ilmu sains perubatan moden. Pemakaian gelang samada gelang magnetic ataupun gelang-gelang lain tidak mempunyai kaitan dengan pengubatan penyakit ataupun memulihkan kesihatan fizikal ke atas manusia. Ini adalah hasil daripada kajian saintifik yang dilakukan ke atas penggunaan gelang ini di mana  didapati kesan pengurangan sakit yang dibawa oleh pemakaian gelang ini adalah kesan placebo iaitu kesan palsu. Dari sudut hukum agama Islam pula, disebabkan tidak ada bukti bahawa gelang magnetik ini boleh mengubati penyakit melalui kajian sainfitik oleh pakar-pakar, maka mengikut majlis fatwa kerajaan Negeri Sembilan, hukum memakai gelang ini adalah haram.

RUJUKAN

1.   Bratton RL, Montero DP, Adams KS, et al. Effects of “ionized” wrist bracelets on musculoskeletal pain : a randomized , double-blind, placebo-controlled trial. Mayo Clin Proc, 2002;77(11):1164-8)
2.   Richmond SJ, Brown SR, Campion PD, et al. Therapeutic effects of magnetic and copper bracelets in osteoarthritis: a randomized placebo-controlled crossover trial. Complement Ther Med, 2009 17(5-6):249-56. doi: 10.1016/j.ctim.2009.07.002. Epub 2009 Aug 28
4.   About Q-Ray/Bio-Ray. QT, Inc, Web site, archived Dec 22, 1997. 
5.   About Q-Ray. QT, Inc, Web site, archived Dec 8, 2000. 
7.   Consumer Justice Center v Q.T., Inc., Andrew Park, Jung Joo Park, Que Te Park, Lizz Ciprian, and Does 1-100. 
8.   Superior Court of the State of California for the County of Orange, Central Justice Center, Case No. 00CC14710, Filed Dec 7, 2000.
9.   John Gardner v QT Inc. and Does 1-50. Superior Court of the State of California, County of San Diego, North County Branch. Case No. GIN026037. Amended complaint filed Jan 13, 2003.
11.                http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/PhonyAds/qray.html

12. http://www.cbc.ca/news/q-ray-makers-ordered-to-pay-16m-in-refunds-to-consumers-1.711955

RENCANA INI ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS DAN TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PERTUBUHAN ATAUPUN INSTITUSI. TIDAK DIBENARKAN MANA-MANA PIHAK UNTUK MENGAMBIL BAHAN DI DALAM RENCANA INI DAN DIGUNAKAN UNTUK APA-APA TUJUAN MELAINKAN TERLEBIH DAHULU MENDAPAT KEBENARAN PENULIS.

No comments:

Post a Comment