Monday 17 August 2020

MEMBUAT DUIT DENGAN PRODUK KELAS MEMBIMBING ("COACHING")

Isu yang kontroversial dan sedang panas sekarang ini. Menjadi coach ataupun pembimbing kepada orang lain untuk berjaya di dalam sesuatu perkara adalah satu bentuk kerjaya yang menarik tetapi tidak terlepas dari exploitasi. Ada yang memanggilnya produk "air liur" tapi saya kurang setuju kerana bukan semudah itu. Di antara contoh coaching tersebut adalah teknik untuk menjadi kaya, berjaya dalam perniagaan, sihat tubuh badan, bahagia/senang hati,  berjaya dalam peperiksaan, temuduga dan lain-lain. 

Tidak salah untuk menceburi bidang coaching sebagai sumber pendapatan dengan syarat tidak menganiaya pelanggan dengan caj yang melampau, bukan satu bentuk scam ataupun membimbing orang lain melakukan sesuatu yang tidak betul/palsu (contoh: merawat penyakit kanser hanya dengan makanaan, tanpa ubat, suntikan dan pembedahan). Di samping itu adalah lebih berkesan jika coach tersebut adalah seseorang yang terbukti berjaya dalam perkara yang dibimbing. Pepatah melayu kata "Jangan seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul".

Seorang yang gagal berniaga mee tidak sesuai menjadi coach bagaimana untuk berjaya berniaga mee kecuali kalau dia berjaya selepas gagal. Seorang yang gagal dalam peperiksaan SPM  tidak sesuai menjadi coach bagaimana nak cemerlang dalam peperiksaan SPM. Seorang yang gemuk tidak sesuai jadi coach yang mengajar orang bagaimana nak kuruskan badan dan seterusnya. Ini common sense.

Apa2 pun semuanya kembali kepada orang ramai ataupun pelanggan. Berhati2 memilih coach anda , kaji latar belakang mereka dan kredibiliti mereka, jika tidak anda akan kehilangan wang dengan sia2. Masyarakat kita bukan sahaja berhabisan wang untuk produk2 kesihatan yang tidak bermanfaat tetapi juga berhabisan hanya untuk mendengar bagaimana menjadi kaya. Mereka bersemangat, menyanyi, menari dan melompat meniru couch mereka, tetapi apabila pulang ke rumah, mereka adalah diri mereka sendiri.

Seorang Pakar Psikologi perniagaan, sukan dan keibubapaan yang juga Pensyarah di University of San Francisco, Dr.Jim Taylor berpendapat bahawa ucapan, tulisan, program motivasi dan coaching hanya memberi kesan jangka pendek. Program ini dianggap hanya seperti jam locing pengejut tidur dan apabila kita bangun, apa yang akan dilakukan seterusnya adalah datangnya daripada kehendak dan kesungguhan dalam diri masing2. Kita perlu mempunyai perancangan dan arah tuju yang betul. Untuk berubah, kita memerlukan kekuatan dalaman dan keinginan yang kuat. Beliau  berkata "if you want real inspiration, the kind that will consume every pore of your body, sustain itself not only through the next morning, but many mornings to come, and drives you to achieve your goals, look deep inside and see if you can find it in you".

Saya harap tulisan ini tidak mematahkan semangat coach2 yang ikhlas dan jujur mendidik orang lain untuk berjaya kerana ada yang berjaya melalui program coaching yang berkesan. 


Dato' Dr Rushdan Noor

18hb Ogos 2020


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209929193894312&id=1468333443

No comments:

Post a Comment