Thursday 13 August 2020

FAKTA TENTANG PENARIKAN BALIK UBAT DARAH TINGGI LOSARTAN DAN VALSARTAN


Berikut adalah soal jawab mengenai isu penarikan balik ubat darah  tinggi Losartan dan Valsartan yang mungkin mengelirukan orang ramai. Maklumat ini diharap dapat menjelaskan kedudukan sebenar.

APAKAH UBAT DARAH TINGGI YANG TERLIBAT?

Ubat darah tinggi yang terlibat tergolong di dalam kategori Angiotensin Receptor Blockers ataupun singkatannya, ARBs. Nama saintifik ubat-ubat kategori ARB adalah LOSARTAN, VALSARTAN dan IRBESATAN.  Ini adalah nama-nama yang mewakili ingredien aktif yang dapat mengawal tekanan darah dan ianya dihasilkan oleh banyak syarikat. Setiap syarikat yang mengeluarkan ubat ini memberi jenama yang berbeza (ataupun nama produk) walaupun ingrediennya sama.

MENGAPA UBAT-UBAT INI DITARIK BALIK ?

Ingredient aktif ubat ini iaitu Losartan, Valsartan dan Irbesatan TIDAK menyebabkan kanser. Pencemar ubat-ubat ini yang boleh menyebabkan kanser. Ubat yang ditarik balik adalah ubat-ubat yang dihasilkan oleh syarikat2 tertentu di mana ubat2 yang mereka hasilkan itu didapati telah TERCEMAR oleh bahan yang dinamakan N-nitrosodimethylamine (NDMA), N-nitrosodiethylamine (NDEA) ataupun N-Nitroso N-Methyl 4-amino butyric acid (NMBA). NDMA, NDEA dan NMBA inilah PENCEMARnya. Pencemar2 ini dipercayai boleh menyebabkan kanser ke atas manusia. Kajian menunjukkan ada kemungkinan NDEA juga boleh menyebabkan kerosakan hati dan sel darah.

SEMUA ubat yang tercemar ataupun ingredient2 yang mencemar ini adalah dihasilkan oleh syarikat daripada negara CHINA dan INDIA.

APAKAH RISIKO UNTUK MENDAPAT KANSER DARIPADA UBAT-UBAT YANG TERCEMAR INI ?

Menurut FDA, risikonya SANGAT RENDAH. Kandungan NDMA yang ditemui  di dalam ubat valsartan yang tercemar melebihi tahap yang dibenarkan. Lapuran daripada pengeluar ubat valsartan yang tercemar menunjukkan bahawa pencemaran ini mungkin berlaku semenjak 4 tahun yang lalu. Berdasarkan kepada maklumat ini , FDA menganggarkan bahawa jika 8,000 orang mengambil valsartan pada dos yang tertinggi iaitu 320 mg setiap hari selama 4 tahun, ia hanya menyebabkan pertambahan SATU kes kanser daripada 8,000 orang tersebut.

ADAKAH ARBs YANG TERDAPAT DI MALAYSIA TERLIBAT ?

Kebanyakan ARBs yang ada di Malaysia TIDAK TERLIBAT. Contoh ARBs yang TIDAK TERLIBAT di Malaysia adalah seperti berikut:

1. Losartan (Cozaar, Fortzaar, Hyzaar dihasilkan oleh syarikat MSD)

2. Valsartan (Diovan, Exforge dihasilkan oleh Novartis)

Hanya produk Losartan dan Valsartan berikut SAHAJA yang DITARIKBALIK dan DISEKAT oleh Kementerian Kesihatan Malaysia :

1. Losagen 50

2. Losagen 100

3. Losartas 50 mg tablet

4. Losartas 100 mg tablet

5. Tozaar Plus Ls 50/12.5 mg tablet

6. Tozaar 50 mg tablet

7. Tozaar 100 mg tablet

8. Lostad HCT 50/12.5

APA YANG PESAKIT PERLU LAKUKAN JIKA PRODUK LOSARTAN ATAU VALSARTAN YANG MEREKA AMBIL ITU TERLIBAT ?

Jika anda ragu ataupun telah mengesahkan bahawa produk yang anda ambil itu terlibat, sila hubungi pegawai farmasi ataupun doktor yang mempresribsi ubat tersebut.

JANGAN BERHENTI MENGAMBIL UBAT TERSEBUT SELAGI ANDA TIDAK MENGHUBUNGI DOKTOR.

Terdapat ubat pilihan yang boleh digunakan untuk menggantikan ubat yang terlibat.

Pastikan anda menyimpan botol dan juga ubat yang tertinggal untuk ditunjukkan kepada doktor ataupun pegawai farmasi anda.

Terjemahan dan adaptasi daripada laman web Malaysian Medical Resources (https://new.medicine.com.my)


Dato' Dr Rushdan Noor 

1 hb April 2019

No comments:

Post a Comment