Monday 17 August 2020

ADAKAH PROGRAM DAN UCAPAN MOTIVASI BERKESAN ?


Seorang Pakar Psikologi perniagaan, sukan dan keibubapaan yang juga Pensyarah di University of San Francisco, Dr.Jim Taylor berpendapat bahawa ucapan, tulisan dan program motivasi ataupun inspirasional hanya memberi kesan jangka pendek. 

Ucapan dan program2 motivasi ini memang mengujakan semasa ianya dijalankan tetapi selepas peserta pulang, keadaan kembali seperti sediakala. Pada pendapat beliau di antara puncanya adalah motivasi itu adalah dicipta dari luar oleh orang lain, sedangkan apa yang diperlukan adalah kekuatan dan perubahan diri setiap orang. Program inspirasi ataupun motivasi sememangnya dicipta untuk memaksimakan keterujaan peserta ketika itu (inilah produk pakar motivasi), tetapi kajian menunjukkan bahawa ia tidak mampu untuk melakukan perubahan jangka panjang ke atas majoriti peserta. Selepas peserta pulang, selepas sehari apabila bangun dari tidur, mereka adalah orang yang sama. 

Program motivasi ini dianggap hanya seperti jam locing pengejut tidur dan apabila kita bangun, apa yang akan dilakukan seterusnya adalah datangnya daripada kehendak dan kesungguhan dalam diri masing2. Kita perlu mempunyai perancangan dan arah tuju yang betul. Untuk berubah, kita memerlukan kekuatan dalaman dan keinginan yang kuat.

Beliau setuju bahawa program motivasi mungkin ada manfaat tetapi bukan untuk kesan jangka panjang. Program ataupun ucapan motivasi hanya berkesan jika ianya dilakukan ke atas orang2 yang sedang melakukan sesuatu seperti sekumpulan pemain bola sepak yang bersedia untuk turun ke padang, atlit yang sedang bersedia untuk bertanding, askar yang bersedia untuk berperang dan lain2. Persediaan diri dan kekuatan diri sudah ada, hanya perlu lonjakan akhir. Program motivasi bukan untuk individu yang tidak ada persediaan dan tidak ada arah tuju di dalam hidupnya.

Dr. Jim Taylor berkata "if you want real inspiration, the kind that will consume every pore of your body, sustain itself not only through the next morning, but many mornings to come, and drives you to achieve your goals, look deep inside and see if you can find it in you".

Dato' Dr.Rushdan Noor

No comments:

Post a Comment