Friday 8 October 2021

MITOS DAN MAKLUMAT PALSU YANG TERBONGKAR SATU PERSATU

 

Semenjak awal pandemik Covid-19, kita bukan sahaja tertekan dengan kesan fizikal dan sosial wabak ini tetapi juga penyebaran maklumat2 palsu yang begitu banyak sehingga pada awalnya kita tidak tahu betul ataupun tidak. Akibatnya kerajaan telah mengistiharkan satu lagi wabak yang dinamakan infodemik, 2 wabak berjalan serentak. Sekarang semua orang tahu dari manakah asal usul maklumat2 tersebut.

Sekurang2nya 25 MAKLUMAT PALSU ataupun MITOS yang disebarkan mengenai Covid-19 dan vaksin semenjak negara kita mula dilanda pandemik Covid-19. 

1. Covid-19 ini sama seperti selesema ringan saja

2. Covid-19 ini satu scam

3. Kumur dengan klorok, bunga cengkih, air kelapa, kangkung, sup ketam, bawang putih,  minum air suam, mandi air panas, minyak essential, herba Cina dan lain2 ramuan tradisional terbukti berkesan mencegah dan merawat Covid-19.

4. Vitamin dan suplement boleh merawat Covid-19 dengan berkesan.

5. Ujian PCR Covid-19 penipu, 80% "false positive".

6. Vaksin agenda Yahudi, Illuminati, Freemason, satu konspirasi utk menguasai dunia dan mengurangkan populasi. Pengeluar dan penyokong vaksin adalah agen dajjal.

7. Vaksin ini mengandungi microchip dan ada keupayaan transmisi 5G. 5G juga digunakan untuk menyebarkan virus.

8. Vaksin mRNA boleh menukar DNA manusia

9. Vaksin menyebabkan kerosakan organ sebab keracunan "spike protein"

10. Vaksin dalam tubuh penerima vaksin boleh terlepas keluar ("vaccine shedding") dan beri kesan kpd orang lain termasuk merosakkan organ. 

11. Vaksin Covid menyebabkan 97% orang tidak subur

12. Virus Covid-19 boleh dibawa oleh nyamuk. 

13. Vaksin Covid mengandungi tisu janin

14. Vaksin Covid mengandungi graphene oxide

15. Tempat suntikan vaksin menjadi magnet

16. Vaksin Covid boleh menukar penerima menjadi pesakit Covid

17. Penerima vaksin lebih ramai yang mati dari jangkitan Covid

18. Vaksin penyebab variant baru virus

19. Penerima vaksin Covid adalah seperti tikus ujikaji

20. Penerima vaksin jika dijangkiti akan mendapat penyakit yang lebih berat akibat "pathogenic priming"

21. Ujian PCR Covid akan menjadi positif selepas disuntik vaksin.

22. Vaksin tidak berkesan

23. KKM dan lain2 autoriti kesihatan luar negara menyembunyikan kes2 kamatian akibat vaksin

24. Kematian akibat Covid-19 sengaja dibesar2kan, kes kematian yang disebabkan oleh penyakit lain juga dimasukkan dalam statistik kematian Covid.

25. Vaksin mengandungi cecairan kristal yang akan menukar penerima vaksin menjadi zombie apabila terdedah kepada gelombang magnetik.

Saya kongsikan senarai2 mitos dan maklumat palsu ini sebagai rujukan kita semua serta panduan agar kita tidak terpedaya. Ianya juga untuk panduan masa depan kerana pasti akan dikitar semula oleh golongan yang sama. Jika anda nampak dakwaan2 ini, sila abaikan. 

Kesemuanya sudah dinafikan dan dijawab dengan hujah yang kukuh oleh pakar2. Ada yang sudah dijelaskan oleh KKM sendiri. Malahan  banyak di antaranya boleh dinilai sendiri oleh orang awam yang peka dan mengikuti  perkembangan wabak ini. Tidak kurang juga yang belajar dari pengalaman diri sendiri. 

Setakat ini lebih 6.4 billion dos vaksin telah diberikan kepada lebih 3.4 billion manusia di seluruh dunia. Maksudnya hampir separuh penduduk dunia telah menerima vaksin, jika benarlah tuduhan2 antivaksin ini, bayangkan betapa huru haranya dunia ketika ini dan tentu sudah ada negara2 yang mengharamkan vaksin.

Institut Kesihatan Negara baru sahaja mengeluarkan hasil analisa data keberkesanan vaksin negara kita yang melibatkan bilangan sampel sejumlah 1.26 juta orang. Analisa ini dijalankan dari 1hb April hingga 12hb Sep 2021. Setakat ini vaksin Covid-19 didapati berkesan. Anda boleh rujuk lapuran lengkap di pautan bawah :

VAKSIN COVID-19 TERBUKTI BERKESAN DI MALAYSIA


Anda boleh juga membaca penjelasan2 yang menyanggah sebahagian dari mitos2 di atas di blog www.minda2tinta.com



Dato' Dr.Rushdan Noor

9hb Okt 2021

No comments:

Post a Comment