Wednesday 10 July 2019

SAHABAT DUNIA AKHIRAT

Hari ini terjumpa gambar2 lama, terkenang saya kepada beberapa orang sahabat2 lama ketika di Universiti dahulu. Sahabat2 yg banyak memandu saya di dalam mengharungi jalan kehidupan, menghulur tangan apabila terjatuh dan menegur saya apabila tergelincir.
Saya terbaca terjemahan tulisan seorang ulamak bernama Syekh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin yang membahagikan 3 jenis sahabat:
1. SAHABAT MANFAAT : Yaitu orang yang bersahabat untuk mendapatkan manfaat berupa harta, kedudukan, atau lainnya. Jika tidak ada manfaat yang boleh diperolehi, darimu jadilah ia musuhmu, dia tidak mengenalmu dan kamu tidak mengenalnya.
2. SAHABAT NIKMAT : Bersahabat hanya untuk bersenang-senang dengan berkumpul dan berniaga, tetapi dia tidak memberi manfaat, hanya membuang masa. Berhati2 dengan jenis sahabat seperti ini kerana dia akan mensia-siakan waktumu.
3. SAHABAT TERPILIH/UTAMA: Sahabat yang membawa pada kebaikan dan melarang keburukan, membuka pintu-pintu kebaikan. Jika kamu tergelincir dia akan melarangmu dengan cara yang berhikmah, ini baru sahabat yang terpilih.
Bukan tujuan menghina pekerjaan tukang besi, tetapi inilah andaian betapa pentingnya memilih sahabat yang dinyatakan di dalam Hadith riwayat al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari bermaksud: "“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti berkawan dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”
Ramai lagi sahabat2 TERPILIH yg tidak ada di dalam gambar. Mungkin inilah yang dinamakan sahabat dunia akhirat. Terima kasih kepada semua dan semuga kita dapat bertemu di satu hari nanti. Sama2lah kita mengingatkan diri sendiri dan anak2 tentang pentingnya memilih sahabat.
Dato'Dr.Mohd Rushdan Md Noor

No comments:

Post a Comment