Friday 2 August 2019

MENGAPA PERLU MEMILIH PERUBATAN MODEN UNTUK MERAWAT PENYAKIT

MENGAPA PERLU MEMILIH PERUBATAN MODEN UNTUK MERAWAT PENYAKIT
Kata mereka ubat moden ni bukan berkesan merawat penyakit, boleh rosakkan hati dan buah pinggang. Ubat2 moden ini hanya konspirasi syarikat2 farma besar yang ingin mengaut keuntungan. Ubat2 moden ni bukan semulajadi. Tetapi mereka tidak pula berkata kereta yang mereka guna itu hasil konspirasi syarikat otomobil. Bukankah injin itu bukan kuasa semulajadi. Lebih baik berjalan kaki atau naik kereta lembu sebab kaki dan lembu lebih semulajadi. Mengapa sasaran mereka hanya kepada perubatan moden sedangkan dalam aspek kehidupan yang lain, prinsip yang sama tidak terpakai.
Kami pengamal perubatan moden bukanlah bongkak dan menolak keupayaan semulajadi badan untuk melawan penyakit. Jika penyakit itu ringan dan boleh sembuh dengan sendiri doktor pun selalunya tak bagi ubat, umpama nak pergi ke rumah jiran sebelah rumah, tak payahlah guna kereta, berjalan kaki tu bukankah lebih bijak, tak perlulah guna teknologi canggih. Kami juga bukan mendakwa perubatan moden ini sudah sempurna kerana ilmu Allah itu terlalu luas tetapi setakat yang Dia izinkan, inilah kaedah yang terbaik kita miliki setakat ini.
Kami juga meyakini bahawa kuasa menyembuh itu milik Allah, tapi ikhtiar berubat itu sunnah. Manusia diberikan kuasa untuk berikhtiar, jika ikhtiar itu betul dan sesuai dengan penyakitnya, maka Allah akan sembuhkan. Tentulah pakar dalam bidang perubatan lebih arif untuk tentukan ikhtiar itu betul dan sesuai kerana itu memang kepakaran mereka. Jika hendak memotong daging, gunalah pisau yang tajam, menggunakan pisau yang tajam itu ikhtiar dan dengan ikhtiar yang betul ini Allah akan izinkan daging itu dihiris dengan betul. Tapi kalau kita gunakan air jampi atau doa sahaja untuk memotong daging, memanglah tidak terpotong daging itu sampai kesudah. Allah tidak izinkan daging itu terpotong sebab Dia suruh kita berikhtiar dengan cara yang betul dahulu baru berdoa dan bertawakal. Kecualilah dengan kuasa mukjizat yang hanya dianugerahkan kepada nabi dan rasul.
Teknologi perubatan moden adalah ikhtiar yang diilhamkan Allah untuk menjadi kaedah merawat yang betul terhadap penyakit2 yang dihidapi manusia. Kepintaran manusia ini adalah anugerah Allah untuk menunjukkan kekuasaanNya dan memberi kesejahteraan kepada manusia.
'Seorang Arab Badawi bertanya Rasulullah s.a.w. (apabila beliau dihinggapi penyakit),
wahai Rasulullah s.a.w. adakah perlu kami berubat, kata Rasulullah, 'Ya', ; Wahai hamba Allah hendaklah kamu berubat; maka sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu penyakit melainkan ada penawarnya'
Hadis Riwayat At-Tirmizi (H. Hassan, Sahih)
Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: 'Bagi Setiap penyakit ada ubatnya, maka apabila ubat itu sesuai untuk sesuatu penyakit, akan sembuh dengan izin Allah'.
Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad.
Dato'Dr Rushdan Noor

No comments:

Post a Comment