Tuesday 7 July 2020

BENARKAH KETUM MENGURANGKAN GEJALA SAKIT?


RUMUSAN KAJIAN KLINIKAL AIR REBUSAN KETUM DAN TOLERANSI SAKIT (KETAHANAN MENAHAN SAKIT)

Baru-baru ini media telah melapurkan hasil kajian ahli sains tempatan dari USM mengenai keberkesanan ketum di dalam mengurangkan kesakitan. Kajian ini dilakukan untuk menguji kesan pengambilan air ketum ke atas ketahanan badan menahan sakit. Ini adalah kajian yang dilakukan ke atas manusia. Bahan aktif di dalam ketum  yang dipercayai mempunyai kesan mengurangkan sakit dikenali sebagai Mitragynine. Kajian ini adalah kolaborasi di antara USM dengan Yale School of Medicine dan disiarkan di dalam jurnal Yale Med Journal of Biology. Saya berkesempatan membaca kertas kajian tersebut dan membuat rumusan seperti di bawah.
 
METODOLOGI

Subjek atau peserta yang terlibat di dalam kajian ini adalah 26 orang pengamal ketum yang mengambil ketum dalam bentuk air rebusan setiap hari sekurang2nya selama 1 tahun. Kesemua peserta adalah lelaki. Kajian ini adalah kajian pilot ataupun kajian awal untuk menilai tahap ketahanan badan daripada rasa sakit (toleransi sakit). Kesemua peserta yang terpilih perlu disahkan bebas daripada penggunaan lain-lain dadah terlarang.

Peserta dimasukkan ke dalam wad dan tidak dibenarkan membawa ketum bersama.  Mereka akan disaring dan diambil sejarah pengambilan ketum untuk 1 minggu terakhir.
 
Pada pagi kajian dilakukan branula dimasukkan ke dalam saluran vena di tangan peserta untuk tujuan pengambilan sampel darah. Tahap mitragynine (bahan aktif dalam ketum) diukur dalam sampel darah tersebut. Ini adalah kajian farmakokinetik yang merupakan kajian sampingan (akan diterbitkan kemudian).

Pengkaji mendapatkan daun ketum daripada ladang. Sebanyak 10 kg daun ketum diperolehi, dibasuh dengan air sejuk untuk mengeluarkan kekotoran dan serangga. Kemudian daun dikeringkan di dalam oven selama 24 jam. Daun ketum kering itu dimasukkan ke dalam air dan dipanaskan dan air ketum yang terhasil disimpan ke dalam peti sejuk. Pengukuran kepekatan  mitragynine di dalam air rebusan ketum  dilakukan menggunakan kaedah HPLC-UV dan HPLC-DAD.Pada waktu yang sama air plasebo (menggunakan sejenis sayur cucurbitaceae yang tidak mengandungi mitragynine) yang tidak mengandungi ketum disediakan. Kedua dua air rebusan yang mengandungi mitragynine dan plasebo dijadikan sirap supaya mempunyai rasa yang hampir sama.

Kesemua peserta meminum 3 air rebusan yang tidak diketahui kandungannya iaitu pada pukul 7 pagi, 10 pagi dan 1 petang. Di dalam kumpulan yang mengambil air ketum, daripada 3 air hanya satu sahaja mengandungi ketum, manakala 2 lagi adalah plasebo. Manakala kumpulan plasebo akan mengambil kesemua air plasebo. Peserta dipilih secara rawak dan kedua2 pihak iaitu petugas dan peserta tidak mengetahui isi kandungan air rebusan yang diberikan ("double blinded placebo controlled trial")

Mereka kemudiannya diuji tahap ketahanan terhadap sakit. Ransangan sakit diberikan dengan kaedah Cold Pressor Task (CPT). Semasa CPT, peserta akan merendam tangan mereka (tangan dominan) ke dalam 10 liter air ais yang mempunyai suhu 2.5 – 3.5 darjah selsius. Apabila merendam tangan di dalam air ais, peserta akan diarahkan untuk memaklumkan bila mereka mula merasa sakit sehinggalah mereka menarik tangan keluar kerana sudah tidak tahan kesakitan. Ketahanan terhadap sakit ataupun “pain tolerance” adalah masa di antara mula merasa sakit hinggalah tangan dikeluarkan, diukur dalam saat. Setiap peserta akan diuji dengan CPT sebanyak 10 kali, sebelum meminum air rebusan dan setiap satu jam sekali.

Gejala withrawal juga dipantau semasa kajian  menggunakan COWS ( Clinical Opiod Withdrawal Scale)

HASIL KAJIAN (KEPUTUSAN)

Kesemua 26 peserta adalah lelaki  dengan purata usia 24.3 tahun. Mereka mendakwa mengamalkan air rebusan ketum purata selama 6 tahun , dan meminumnya beberapa kali dalam sehari semasa 7 hari terakhir. Purata kandungan Mitragynine (dalam ng/mL) di dalam darah diperolehi dari semua peserta untuk setiap jam. Dua puluh orang peserta didapati mengambil 1 ketum dan 2 plasebo, maksudnya 6 orang lagi menerima plasebo sahaja. 

Ketahanan terhadap sakit meningkat daripada 11.2 saat (sebelum mengambil ketum) kepada 24.9 saat (purata) selepas 1 jam mengambil ketum. Manakala di dalam kumpulan plasebo, purata ketahanan sakit adalah 15 saat sebelum dan 12 saat selepas mengambil plasebo.

Kajian awal ini menunjukkan ketum mempunyai kesan mengurangkan kesakitan secara objektif.

Hanya tahap Mitragynine sahaja yang mampu diukur di dalam kajian ini samada di dalam darah ataupun di dalam air ketum.

Didapati terdapat variasi yang besar  terhadap ransangan sakit di antara peserta dan hasil kajian tidak dapat mengukur kaitan antara tahap atau profil mitragynine di dalam darah dan tindakbalas terhadap ransangan sakit (pain response profile).





KELEMAHAN KAJIAN

1. Bilangan sampel yang kecil dan tidak dapat menggambarkan status pengamal kratum secara menyeluruh. Hanya 6 orang sahaja yang mengambil plasebo.

2. Kajian ini tidak melibatkan individu yang tidak pernah mengambil ketum untuk membuat perbandingan dan ini menyebabkan sukar untuk membuat penilaian yang lebih  tepat.

3. Semua peserta adalah lelaki jadi variasi gender tidak dapat dikaji.

4. Ketum diambil dalam bentuk air rebusan (bukan ekstrak) dimana terdapat banyak jenis bahan aktif di dalamnya. Hanya satu sahaja bahan aktif yang diukur iaitu Mitragynine.  Sukar untuk mengesahkan apakah bahan aktif sebenar yang bertanggungjawab.

5. Kajian ini tidak dapat menilai kesan sampingan jangkapanjang termasuk ketagihan. Jadi keselamatan ketum tidak dapat disahkan.

6. Penyelidik mengaku bahawa kajian ini adalah kajian awal yang kecil dan sebarang intepretasi yang dibuat hasil dari kajian ini perlu dilakukan secara berhati-hati. 

7. Mereka juga berpendapat hasil kajian ini tidak boleh sama sekali digunakan untuk membenarkan penyediaan dan pengambilan ketum oleh individu untuk tujuan merawat sakit. Air rebusan ketum yang disediakan di dalam kajian ini adalah melalui teknik, pengukuran kandungan bahan aktif dan pemantauan yang teliti oleh ahli sains yang pakar di dalam bidang farmakologi sebatian kimia. Ini sangat berbeza dengan produk ketum (kratom) yang dijual di pasaran di mana ianya tidak melalui proses penyediaan dan pemantauan yang teliti di samping kemungkinan berlakunya campurpalsu bahan-bahan terlarang yang lain.

Jika anda ingin membaca kertas kajian ini sepenuhnya, sila klik di sini.

Dato' Dr.Rushdan Noor
8hb Julai 2020

RUJUKAN: Vicknasingam B, Chooi WT, Rahim AA, et al. Kratom and Pain Tolerance: A Randomized Placebo Controlled, Double-Blind Study. Yale J Biol Med, 2020, June;93(2):229-238


No comments:

Post a Comment