Friday 11 December 2020

BENARKAH KUNYIT BOLEH RAWAT KANSER


Ini adalah hasil tuaian pokok kunyit yang ditanam di sebelah rumah saya. Berat keseluruhan kunyit yang dihasilkan dari 2 perdu ini adalah 1.0 kg. Kunyit memang banyak kegunaan di dalam masakan dan saya suka jadikannya ulam yang dimakan mentah. Kunyit seperti lain2 sayuran dan buah2an mempunyai khasiat sebagai sumber mineral, vitamin, antioksidan dan serat. Ia juga mengandungi banyak sebatian kimia. Tetapi kunyit tidak menjadi ubat kalau dimakan mentah kerana untuk dijadikan ubat, ahli sains perlu memproses dan memisahkan bahan aktif terlebih dahulu. Kemudian bahan aktif itu perlu diuji keberkesanannya di dalan kajian klinikal.


Satu kilogram kunyit


Contoh bahan aktif yang terdapat dalam kunyit adalah sebatian kimia bernama Kurkumin. Kurkumin pernah digunakan di dalam kajian praklinikal terhadap tikus yang menghidap kanser. Berdasarkan kajian ke atas tikus, manusia perlu ambil 1-2 kg kunyit setiap hari untuk mendapat kandungan Kurkimin di dalam darah yg sama kerana dalam 100 gram kunyit hanya mengandungi 2 gram (2%) Kurkumin sahaja. Itupun belum tentu berkesan kerana ia tidak sesuai diambil melalui makan, kemungkinan besar kurkumin akan terhapus dalam usus sebelum boleh masuk ke dalam darah. Mengambil kunyit yg terlalu banyak pula akan membebankan hati dan buah pinggang. Itu belum lagi mengambil kira kandungan sebatian2 kimia yang lain. Tambahan pula Kurkumin tidak pernah disahkan berkesan merawat kanser ke atas manusia.

Jadi ambil lah kunyit untuk rasa makanan yang sedap, sumber mikronutrient dan serat yang baik. Kalau menghidap kanser, berjumpalah pakar kanser untuk dirawat dengan betul. Bukan makan 1-2 kg kunyit sehari ataupun diproses sendiri untuk dijadikan jus, serbuk ataupun pil kunyit.

Dato' Dr.Rushdan Noor

12hb Disember 2020

No comments:

Post a Comment