Sunday 27 December 2020

MISI MENGAMBIL SAMPEL DARI ASTEROID RYUGU OLEH HAYABUSA 2

Imej di bawah adalah sampel batu2 pasir yang diambil dari Asteroid Ryugu oleh kapal angkasa Hayabusa 2. Ini adalah misi angkasa lepas JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency). 


Kapal angkasa Hayabusa 2 dilancarkan pada bulan Disember 2014 dan mendarat di atas Asteroid Ryugu yang bergarispusat 1 km, selepas mengorbit atau "mengejar"  Rhugu selama 3.5 tahun. Untuk mendarat di atas Asteroid ini, Hayabusa 2 melalui perjalanan sejauh 5.3 billion kilometer. Ia mendarat di atas Asteroid Ryugu pada tahun 2018. Kemudian kembali ke arah bumi pada Nov 2019 untuk melepaskan sampel melalui kapsul dari jarak 130,000 batu dari bumi. Kemudian Hayabusa 2 meneruskan perjalanan menuju ke Asteroid yang lain untuk misi yang seterusnya.



Sampel dari Asteroid Rhugu mencecah bumi di Gurun Woomera, Australia pada 6hb Disember 2020. Sampel asteroid ini dikatakan yang pertama diperolehi dari Asteroid yang berada di angkasa lepas dan bukan jatuh ke bumi. Kajian ini bertujuan untuk mencari petunjuk tentang asal usul kejadian bumi dan hidupan.






Dato' Dr Rushdan Noor

27hb Disember 2020


https://www.sciencemag.org/news/2020/12/japan-s-hayabusa2-capsule-lands-carbon-rich-asteroid-samples

https://mashable.com/article/ryugu-asteroid-samples/?utm_source=social&utm_medium=facebook&utm_campaign=mash-com-fb-main-link&utm_content=science

No comments:

Post a Comment