Tuesday 6 October 2020

PANDUAN MENILAI KESAHIHAN SESUATU MAKLUMAT


Hidup lebih setengah abad ini mengajar saya untuk tidak mudah taksub kepada seseorang atau apa2 kumpulan. Sebarang maklumat perlu ditapis dengan teliti dan tidak diterima bulat2 kerana sudah masak dengan sikap manusia yang seringkali mendahului mulut dari otak. Hari ini kita lihat begitu ramai yang bercakap memberi pendapat tentang bidang yang bukan kepakaran mereka.

Masyarakat kita kurang cermat dan tidak tahu menapis maklumat, mereka malas menyelidik tetapi menilai maklumat berdasarkan imej luaran,  populariti dan gelaran. Mereka tidak terbiasa untuk menyelidik latarbelakang pendidikan dan bidang ilmu yang dimiliki oleh penyampai. Sedangkan apa yang dilakukan oleh orang tersebut adalah menyebar fakta yang salah. Akibat taksub, apa sahaja yang keluar dari mulut orang ini dianggap benar belaka oleh pengikutnya. Maka tersebarlah kepalsuan dan ramailah pengikut menjadi jahil dan sesat. Inilah punca wujudnya fahaman bumi leper, golongan antivaksin, ektremis naturopath, teori konspirasi, ektrimis agama, ajaran sesat dan lain2 lagi. 

Tidak salah untuk mempunyai pendapat peribadi tentang apa bidang sekali pun (selagi tidak menggugat aqidah)  termasuk bidang yang bukan kepakaran kita tetapi cara mengendalikan pendapat itu perlu cermat. Jika anda bukan pakar di dalam bidang tersebut dan mempunyai pendapat yang berbeza, seelok2nya simpan kepada diri anda sendiri. Jika anda sebarkan juga maka anda berkemungkinan untuk berkongsi salah faham dan ilmu yang salah  dengan orang lain. Apatah lagi jika anda seseorang yang mempunyai gelaran dan kedudukan di mata masyarakat. Anda pasti ada pengikut dan pentaksub yang akan bermati-matian mempertahankan anda. 

Sistem komunikasi moden yang ada pada hari ini sangat berkesan menularkan maklumat dengan cepat. Tulisan dan video "guru2" ini akan terus dijadikan rujukan dan ilmu yang salah itu terus tersebar, walaupun orangnya sudah tiada. Maka semuanya akan berbalik kepada sejauh mana persediaan diri dan sikap diri kita. Marilah kita kembali kepada  asas menuntut ilmu iaitu BERGURU dengan GURU YANG BETUL, jadilah seorang yang teliti dan kritis dalam menilai maklumat. Jauhi orang2 yang meragukan, mengajar sesuatu yang bukan bidang kepakaran mereka atau ada kepentingan lain. InshaAllah kita akan selamat dunia akhirat.


Dato' Dr Rushdan Noor 

7hb Oktober 2019

No comments:

Post a Comment