Friday 16 October 2020

SAH, SEL KANSER LEBIH TAKUT KEPADA ASID DAN SUKA KEPADA ALKALI

 



Ahli sains telah lama menemui salah satu ciri sel kanser yang berbeza dengan sel normal iaitu pH di dalam sel kanser lebih  beralkali dengan pH > 7.2. Manakala pH di luar pula adalah 6.7-7.1. Dalam keadaan beralkali ini, sel kanser lebih cepat membiak dan lebih ganas. Jadi sel kanser TIDAK SUKA ASID.

Sel kanser lebih beralkali sebab berlakunya metabolisma dan juga pengangkutan protein2 tertentu yang berasid keluar daripada sel. Maka ahli sains sedang mengkaji bagaimana boleh menghasilkan ubat anti kanser untuk menganggu proses pengangkutan ini agar sel kanser menjadi lebih berasid dan mati. Ubat tersebut belum dihasilkan dan kajian ke atas haiwan sedang dilakukan. Kita masih jauh untuk menemui kaedah rawatan kanser yang menggunakan pendekatan ini.

Kesimpulannya SEL KANSER SUKA KEPADA ALKALI dan TAKUT KEPADA ASID. Kalau hendak mematikan sel kanser, ahli sains perlu mencari ubat khusus yang boleh menjadikan sel kanser lebih berasid. Tanggapan bahawa minum air beralkali boleh mencegah dan merawat kanser bukan saja satu mitos tetapi bertentangan dengan kefahaman tentang ciri-ciri sel kanser dan asas keseimbangan asid-alkali tubuh badan manusia.

Tidak semua yang beralkali itu baik kerana madu yang diketahui mempunyai banyak khasiat pengubatan adalah berasid. Purata pH madu adalah 3.9 kerana madu mengandungi banyak jenis asid, bahan organik dan asid amino.

Walaupun ahli sains mendapati asid boleh membunuh sel kanser, bukan bermaksud kita boleh meminum air asid untuk merawat penyakit kanser. Proses menghasilkan ubat yang dapat menukar pH sel kanser memerlukan kajian klinikal yang mendalam seperti mana kajian-kajian klinikal yang lain untuk menghasilkan ubat yang berkesan dan selamat digunakan.

Dato'Dr.Rushdan Noor 

Pakar Ginekologi Onkologi

4hb Sep 2019


RUJUKAN: Persi E, Frigola MD, Damaghi M, et al. Systems analysis of intracellular pH vulnerabilities for cancer therapy. Nature Communications, 2018; 9 (1) DOI: 10.1038/s41467-018-05261-x

No comments:

Post a Comment