Wednesday 14 October 2020

GALAKSI DAN ALAM SEMESTA

Gambar pertama di bawah adalah imej angkasalepas yang diambil oleh teleskop Space Hubble. Setiap titik cahaya yang ada dalam imej tersebut adalah galaksi-galaksi. Alam semesta dibina oleh himpunan galaksi-galaksi. Galaksi nampak bercahaya kerana wujudnya bintang2 (stars) di dalamnya. Apakah Galaksi dan bintang ?

Galaksi adalah koleksi gas, debu dan berbilion-bilion bintang yang diikat oleh graviti.Alam ini dibina oleh 100-200 bilion galaksi. Jadi galaksi adalah unit asas alam semesta. Galaksi umpama batu bata (building block) yang membina sebuah rumah.

Bintang adalah objek bercahaya berbentuk spera yang diperbuat dari plasma atau gas2 terutamanya hidrogen dan helium yang dipautkan bersama oleh graviti. Reaksi nuklear yang wujud di pusatnya menyebabkan terhasilnya suhu yang tinggi. Terdapat bintang yang mengandungi planet-planet yang mengelilinginya kerana di bawah pengaruh graviti. Bintang dan planet2 yang mengelilinginya dinamakan sistem solar.  Tidak diketahui berapa banyakkah sistem solar ini di dalam galaksi. Matahari adalah salah satu contoh bintang (star) dan bumi adalah salah sebuah planet di dalam sistem solar matahari. Sebuah galaksi mengandungi berbilion-bilion bintang.  Bayangkan betapa besarnya alam semesta ini yang mengandungi 100-200 bilion galaksi di mana setiap satu galaksi ini pula mengandungi beratus bilion bintang. 

Sistem solar matahari dan planet bumi terletak di dalam sebuah galaksi yang dinamakan Milky Way. Disebabkan bumi terletak di dalam galaksi Milky Way, kita tidak dapat melihat imej Milky Way secara penuh sebaliknya boleh melihat sebahagian daripada komponen galaksi ini di langit menggunakan teleskop. Matahari hanya satu dari berbilion2 bintang yang ada di dalam galaksi Milky Way. Garispusat galaksi Milky Way adalah 105,000 light-year maksudnya jarak dari satu hujung ke hujung yang bertentangan adalah bersamaan dengan jarak perjalanan cahaya selama 105,000 tahun.

Galaksi mempunyai pelbagai bentuk dan diberi nama oleh ahli astronomi. Galaksi Milky Way mempunyai bentuk spiral, ada galaksi yang berbentuk bujur, bulat dan lain-lain lagi. Imej di bawah adalah galaksi yang paling dekat dengan Milky Way iaitu galaksi Andromeda. Ahli Astronomi mendapati galaksi2 ini berkembang dan bergerak sehingga boleh bertembung sesama sendiri. Apakah akan berlaku jika satu hari nanti galaksi Andromeda bertembung dengan Milky Way? Kejadian ini mungkin akan berlaku 5 billion tahun lagi. 



Dato' Dr. Rushdan Noor

14hb Okt 2020


https://spaceplace.nasa.gov/galaxy/

No comments:

Post a Comment