Saturday 17 October 2020

APAKAH PRODUK YANG BEBAS BAHAN KIMIA ?

 



Tubuh badan manusia sendiri sebenarnya dibentuk oleh elemen-elemen dan bahan2 kimia ("chemical compound"). Lebih 98% berat badan manusia disumbangkan oleh 6 jenis elemen iaitu Oksigen,Karbon, Hidrogen, Nitrogen, Kalsium dan Fosforus. Selainnya adalah sulfur, natrium, potasium, klorin, magnesium dll. Ada yang wujud sendirian dan banyak yang bergabung menjadi kompoun.Terdapat banyak bahan kimia di dalam tubuh badan manusia dan 70% daripadanya dibentuk oleh bahan kimia H2O ataupun air. Oksigen juga adalah elemen utama protin, asid nukleik, Karbohidrat dan lemak, semua ini adalah "chemical compound" ataupun bahan kimia. Di dalam darah manusia ada banyak bahan kimia termasuk bahan buangan seperti urea, asid laktik dan karbon dioksida. Kita menyedut masuk ke dalam paru2 bermacam2 jenis bahan kimia daripada udara yang mengandungi oksigen, karbon dioksida, gas nitrogen, karbon monoksida, argon, helium, amonia dan bermacam-macam lagi bahan kimia. 


Kalau kita makan sebiji buah pisang yang dipetik daripada pokok, di dalam sebiji buah pisang itu terkandung bahan kimia di bawah:

"Air, Glukos, Fruktos, Sukros, Sukros, maltos, Kanji, Asid amino, asid glutamik, asid aspartat, histidine, leucine, lysine, fenilalanin, arginin, valine, alanine, serine, glysin, threonin, isoleucine, proline,tryptophan, cystine, tyrosin, methionine, asid lemak, palmitic acid, stearic acid, lauric acid, mysristic acid, capric acid, phytosterol, asid oxalic, phylloquinone, thiamine, riboflavin, metilbut-1-yl ethanoate, metilbutil ethanoate, methlypropan, ethyl hexanoate, ethyl butanoate, pentyl acetate, gas ethene"



Tubuh badan manusia dibentuk oleh bahan kimia dan memerlukan bahan kimia untuk berfungsi dengan normal. Ada bahan kimia yang banyak dan sedikit (trace). Kesemuanya perlu keseimbangan dan dalam kuantiti yang optima serta selamat. Kekurangan ataupun berlebihan elemen2 atau bahan2 kimia tertentu boleh memudaratkan badan manusia. Badan manusia juga mampu untuk menapis dan mengeluarkan bahan kimia yang berlebihan ataupun beracun. Jadi kehidupan manusia tidak dapat dipisahkan daripada bahan kimia. Agaknya hanya Jin, Malaikat dan Iblis sahaja makhluk Allah yang BEBAS BAHAN KIMIA.

Dato' Dr.Rushdan Noor

17hb Okt 2017



No comments:

Post a Comment