Saturday 11 April 2020

BAGAIMANA VIRUS COVID-19 MENYERANG SEL MANUSIA


Virus Covid-19 sangat halus dan ringkas, hanya mengandungi molekul RNA (membawa gene/baka) di tengah dan diliputi oleh selaput berlemak dan berprotein (protein E,M,S). Pada selaput inilah juga terdapat protein yang lebih besar berbentuk mahkota dinamakan protein S. Protein S ini kita boleh anggap macam kunci untuk masuk ke dalam sel manusia.

Virus Covid-19 memang pandai dan licik. Bila masuk dalam badan manusia melalui paru2, dia akan cari sel2 manusia yang ada mangga supaya kunci (protein S) tadi dapat digunakan untuk membuka mangga tersebut. Mangga tersebut juga dikenali sebagai reseptor ACE2. Rupa2nya bukan sel paru2 saja yang ada mangga ini, sel hati, sel buah pinggang, sel usus, sel dinding salur darah dan sel jantung pun ada mangga juga. Sel pertama yang diserang tentulah sel paru2 (pneumocyte) sebab itulah organ pertama yang ditemuinya.

Bila virus berjumpa dengan sel2 yang ada mangga (reseptor ACE2) tadi, virus Covid-19 akan melekat pada permukaan sel dan menggunakan kunci (protein S) untuk membuka mangga. Bila mangga dah terbuka, virus pun masuk ke dalam sel dan RNA yang ada dalam virus akan dilepaskan. Sekarang virus sudah merampas sel dari tubuh mangsa. 

Satu unit sel manusia bolehlah dianggap seperti sebuah kilang yang mengandungi mesin2 untuk membuat protein dan salinan RNA. Apabila kilang sudah dirampas maka virus pun menggunakan mesin2 yang ada di situ untuk menghasilkan dirinya sendiri (pembiakan). Protein2 S, E, M dan nukleoprotein akan dihasilkan untuk membuat selaput luar yang baru. Kilang membuat protein ini dinamakan Ribosom. RNA pula akan menjalani proses salinan seperti fotokopi, kemudian setiap satu RNA ini akan ditutupi oleh selaput luar tadi dan terhasillah virus Covid-19 yang baru yang akan keluar dari sel perumah. Proses salinan RNA ini menggunakan enzim yang dinamakan RNA-Dependent polymerase.

Satu sel manusia (kilang) yang dirampas tadi boleh menghasilkan berjuta2 virus Covid-19. Virus2 yang baru ini akan dilepaskan untuk menyerang sel2 yang lain. Sel2 yang dirampas akan mati ataupun terus hidup untuk menjadi kilang pembiakan virus Covid-19. Pada ketika ini juga badan manusia melancarkan serangan balas dengan sistem pertahanan, berlaku proses keradangan yang bertujuan mengawal jangkitan tetapi kadangkala keradangan ini memudaratkan diri sendiri. Peperangan pun berlaku dengan sengit sehinggalah samada sistem pertahanan manusia dapat mengalahkan virus2 tersebut ataupun manusia itu mati akibat tewas. Manusia yang tewas ini mengalami kegagalan paru2 dan lain2 organ badan. Serangan virus Covid-19 macam cerita alien menyerang bumi.


Video animasi bagaimana virus Covid-19 menyerang manusia


Nota tambahan: Covid-19 adalah nama penyakit, virus yang menyebabkan Covid-19 adalah SARS-CoV 2. Perkataan "virus Covid-19" adalah merujuk kepada SARS-CoV 2.

Dato' Dr Rushdan Noor
8hb April 2020


 

No comments:

Post a Comment