Friday 17 April 2020

UJIAN RAPID TEST ANTIGEN COVID-19



KKM akan menggunakan satu lagi kaedah ujian pengesahan Covid-19 yang lebih mudah, cepat dan jauh lebih murah (lebih kurang RM50) berbanding dengan kaedah RT-PCR yg biasa. Kaedah baru ujian ini adalah rapid test Antigen ataupun RTK Antigen (bukan antibodi) yg dihasilkan oleh syarikat dari Korea. Ujian ini mengesan kehadiran virus di dalam sampel. Sampel yang diambil adalah sama iaitu swab dari dalam hidung atau tekak dan ujian ini memakan masa 30 minit, boleh dilakukan di tempat pengambilan sampel ataupun POCT (point of care test). KKM telah mendapati ujian ini mempunyai sensitiviti yang agak tinggi iaitu 84.4% dan spesifisiti 100%.

Sensitiviti adalah ukuran berapa tepatnya hasil ujian yang positif ke atas orang yang dijangkiti. Jadi sensitiviti 84.4% bermaksud jika dilakukan ujian ke atas 100 orang yang dijangkiti, 84 orang akan mendapat keputusan positif. Jadi terdapat peratusan kecil (15.6%) orang yang dijangkiti mendapat keputusan negatif ("false negative").

Spesifisiti adalah ukuran berapa tepatnya hasil ujian yang negatif ke atas orang yang TIDAK dijangkiti. Jadi spesifisiti 100% bermakna semua orang yang tidak dijangkiti akan mendapat keputusan ujian yg negatif. Tidak ada sesiapa pun yang tidak dijangkiti akan mendapat keputusan ujian positif (false positive 0%).

Dato' Dr Rushdan Noor
18hb April 2020




No comments:

Post a Comment