Monday 13 April 2020

GEJALA USUS PESAKIT COVID DAN JANGKITAN MELALUI PENCEMARAN NAJIS


GEJALA USUS PESAKIT COVID DAN JANGKITAN MELALUI PENCEMARAN NAJIS

Salah satu gejala Covid-19 yang jarang diperkatakan adalah gejala usus seperti cirit, muntah dan sakit perut. Kajian menunjukkan 10-20% daripada pesakit Covid-19 mempunyai gejala usus, malahan ada yang mengalaminya sebelum demam. Apabila ahli sains mengkaji sel-sel di dinding usus (termasuk esofagus), mereka dapati memang terdapat reseptor ACE 2 (mangga) sama seperti sel-sel di dalam paru2. Kita tahu kunci (protein S) yang terdapat pada virus Covid-19 akan melekat pada reseptor ACE 2 untuk masuk menyerang sel manusia.

Penemuan reseptor ACE 2 dan juga tanda2 kehadiran virus Covid-19 di dalam sel-sel usus memberi gambaran bahawa virus ini bukan sahaja menyerang sel2 paru2 tetapi mungkin juga sel2 usus. Penyelidik tidak dapat memastikan bagaimana virus2 ini berjaya melepasi asid perut untuk sampai ke usus tetapi ini bukan sesuatu yang luar biasa kerana perkara yang sama ditemui ke atas pesakit SARS dan MERS. Begitu juga dengan banyak lagi jangkitan virus dan bakteria lain yang menyerang usus. Berkemungkinan virus daripada bahagian hidung dan tekak pesakit terlepas masuk ke dalam usus dan menyerang sel2 usus.

Ahli Sains telah berjaya mengesan kehadiran RNA virus Covid-19 di dalam najis pesakit. Kaedah mengesan virus di dalam najis ini menggunakan ujian yang sama dengan sampel daripada hidung iaitu RT-PCR. Dengan menggunakan kaedah yang berbeza, ahli sains juga pernah menemui virus yang masih utuh dan ini memberi petanda kemungkinan (belum terbukti) jangkitan boleh berlaku melalui pencemaran najis. Terdapat juga keadaan di mana walaupun sampel swab yang diambil dari hidung sudah negatif, ujian ke atas sampel najis masih lagi positif. Ahli Sains masih lagi mengkaji fenomena ini.

Memandangkan terdapat bukti bahawa virus Covid-19 ini boleh hadir di dalam najis pesakit, maka ada kemungkinan ianya boleh disebarkan kepada orang lain melalui kaedah faecal-oral yakni daripada pencemaran najis di pindahkan kepada mulut dan hidung. Di samping itu saki baki najis dan juga droplet virus yang melekat pada mangkuk tandas boleh terbang ke udara semasa seseorang melakukan "flushing". Dengan sebab itu, kebersihan tandas khususnya tandas awam sangat penting untuk dipelihara. Pengguna tandas juga perlu mengamalkan kebersihan diri dengan membasuh tangan dengan sabun ataupun alkohol sanitizer selepas menggunakan tandas, tidak menyentuh muka sebelum itu. Di samping itu peluang pencemaran najis lebih tinggi jika tidak menggunakan air untuk membasuh. Nampaknya Covid-19 ingin mengajar manusia untuk menjadi seorang yang pembersih dalam semua segi. Satu lagi kebiasaan yang baru ("new normal').

NOTA TAMBAHAN:

1.Esofagus adalah saluran yang menghubungkan tekak dengan perut, ia termasuk organ di dalam sistem gastrousus (pencernaan). Hati juga dianggap sebahagian dari sistem yg sama dan memang terdapat reseptor ACE 2 pada sel hati. Sel2 hati boleh rosak dan gangguan fungsi hati boleh berlaku ke atas pesakit Covid-19.

2. Minum air suam tidak ada kaitan dengan jangkitan virus Covid-19 pada paru2 kerana organ yang berbeza dan tidak pula ada bukti ia boleh mengurangkan jangkitan pada usus.

DDr Rushdan Noor
14hb April 2020

RUJUKAN

https://www.medscape.com/viewarticle/926856

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=229095#

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7130192/

https://sea.mashable.com/culture/9062/the-case-for-washing-your-butt-and-why-i-think-its-far-superior-to-wiping

https://www.nature.com/articles/s41575-020-0295-7?fbclid=IwAR0nKN0sVmxXmyPIbrq4Fbcla1SJMZ0h0DY3p_dAgzAXPfu5ve7HXDHLHrU

No comments:

Post a Comment