Wednesday 27 March 2019

JANGAN BIARKAN ANAK2 ANDA TERBANTUT


Pada hari ini saya mengikuti ceramah mengenai kanak2 terbantut yang dibentangkan dalam program CME hospital oleh Pakar Pediatrik. Ada beberapa maklumat penting yang ingin saya kongsikan.

1. Walaupun kadar obesiti orang dewasa negara kita adalah di antara yang tertinggi di Asia, rupa2nya kadar kanak2 terbantut pertumbuhan juga tinggi ("failure to thrive"). Kadar kekurangan darah (anemia) dalam kalangan wanita juga tinggi.

2. Kadar obesiti, kadar kekurangan darah dan kadar anak2 yg terbantut pertumbuhan adalah petunjuk2 penting tentang masalah pemakanan di negara kita. Rakyat negara kita mengalami masalah yang serius dari aspek tabiat makan, memilih makanan dan amalan pemakanan yang tidak betul.

3. Dipercayai 500,000 kanak2 berusia kurang daripada 5 tahun mengalami pertumbuhan terbantut ("failure to thrive").

4. Terdapat banyak punca mengapa anak2 berusia kurang dari 5 tahun terbantut pertumbuhan di antaranya adalah kemiskinan, sikap ibubapa yang tidak terdidik dengan kaedah pemakanan anak2, mencairkan susu, waktu makan yang tidak tetap, kelahiran pramatang, anak2 yang cacat, terencat akal, penyakit, jangkitan, dan lain2 lagi.

5. Kajian menunjukkan anak2 yang terencat pertumbuhan pada usia kurang daripada 5 tahun ini boleh mengalami komplikasi2 berikut:
a. Berbadan kecil dan rendah bila dewasa
b. Sebaliknya pula, di negara2 membangun dan kurang maju, kanak2 yang terbantut pertumbuhan di peringkat awal mempunyai kadar obesiti yang lebih tinggi apabila dewasa. Jadi negara2 ini mengalami masalah untuk menangani anak2 yang terbantut pada awal usia dan obesiti pada usia dewasa.
c. Masalah kognitif dan pencapaian akademik yang lebih rendah
d. Masalah belajar ("learning problem")

6. Ibubapa memainkan peranan yang sangat besar di dalam menyediakan makanan yang mencukupi dan menanam tabiat makan yang betul ke atas anak2 semenjak dilahirkan. Jika ibubapa mendapati tumbesaran anak2 terbantut, mereka perlu membawa anak2 mereka bertemu dengan doktor kanak2 untuk pemeriksaan dan rawatan.

7. Ibubapa boleh melayari laman2 web berikut (percuma) untuk mengetahui semua tentang pertumbuhan kanak2, pemakanan dan menu2 makanan yang berkhasiat untuk anak2. Di dalam laman web ini juga diterangkan bagaimana mengesan anak2 yang terbantut dan memantau pertumbuhan mereka.

http://nutriweb.org.my

DDr Rushdan Noor

No comments:

Post a Comment