Thursday 21 May 2020

MACHIAVELLIAN MODEN



Mungkin ramai yang pernah dengar nama Niccolo Machiavelli, seorang diplomat Itali, ahli politik, ahli falsafah dan penulis yang dilahirkan pada tahun 1469. Beliau adalah seorang Atheist, tidak percaya kepada Tuhan. Setengah ahli Psikologi percaya beliau mempunyai masalah personaliti yang dikenali sebagai Narcissism dan Psikopath.

Salah sebuah buku tulisan beliau yang terkenal adalah The Prince ditulis pada tahun 1513. Buku ini adalah mengenai idea beliau untuk memperolehi kuasa politik dan mempertahankannya. Saya cuma nak kongsi beberapa idea politik beliau bukan untuk ditauladani tetapi untuk pengetahuan bersama.

Bagi Machiavelli, matlamat politik boleh menghalalkan apa sahaja cara. Demi untuk mendapat kuasa politik, beliau berpendapat dibolehkan untuk menggunakan kaedah mengekploitasi orang lain, politik wang, memanipulasi, menipu, berpura-pura, fitnah, tiada belas kasihan dan menggunakan pendekatan menakut-nakutkan lawan. Machiavelli menganggap bahawa ahli politik yang berjaya bukanlah semestinya seorang yang jujur, baik dan mesra. Ahli politik yang berjaya adalah yang mencapai matlamat kuasa dan mempertahankannya dengan apa cara sekalipun selagi ianya dilihat kuat dan berkuasa, termasuk menggunakan kekerasan dan kekejaman. Mereka tidak semestinya benar-benar baik dan jujur tetapi hendaklah kelihatan seperti orang baik dan jujur. Doktrinnya adalah matlamat menghalalkan cara (The end justifies the means). Idea Machiavelli lebih banyak membawa keburukan daripada kebaikan dan yang paling penting ianya bertentangan dengan ketamadunan dan ajaran agama.

Hakikatnya ideologi Machiavelli ini digunakan oleh manusia hingga ke hari ini bukan sahaja di dalam politik, tetapi juga di dalam bidang-bidang lain termasuk perniagaan. Persoalannya adakah kita ingin ideologi Machiavelli ini terus berkembang di negara kita? Menggunakan fitnah untuk menjatuhkan lawan demi kuasa politik adalah salah satu ciri-ciri seorang Machiavellian. Sebagai rakyat biasa, kita patut tahu tentang ujudnya Machiavellian moden supaya kita berhati-hati dan jangan mudah terpedaya. Kita tidak mahu ahli-ahli politik di negara kita tidak kira mewakili mana-mana parti politik menyuburkan ideologi Machiavelli.

Dato'Dr Rushdan Noor 

22hb Julai 2018

No comments:

Post a Comment